Goede basissystemen: tips voor startende ondernemer
Als je plannen hebt om binnen afzienbare tijd een eigen bedrijf te beginnen als zzp’er of ondernemer, dan kun je natuurlijk wel wat handige tips bij het opstarten van een bedrijf gebruiken. Er moet een bedrijfsnaam gekozen worden, een logo worden bedacht, bedrijfsruimte worden gevonden en aan marketing gedaan worden. Een onderschat aandachtspunt bij het opstarten van een eigen zaak, is een goed softwaresysteem voor administratieve zaken te kiezen. De onderstaande tips voor startende ondernemer om het meest geschikte administratieve basissysteem voor jouw bedrijf te vinden, helpen je verder.
1. Boekhoud- en facturatiesoftware
Een van de belangrijkste tips bij het opstarten van een bedrijf is om direct een goed boekhoudings- en factureringsprogramma aan te schaffen. In de eerste maanden lukt het nog wel om de financiën van jouw onderneming goed bij te houden. Je bent blij als de eerste betalingen binnenkomen en administreert ze enthousiast. Maar als je bedrijf echt begint te lopen, wordt het bijhouden van de boekhouding en facturering – wanneer je geen goede boekhoudsoftware hebt – eerder een last dan een lust. Zorg daarom dat je goede software aanschaft om de financiële stromen goed vast te leggen. Of laat dit doen door een externe boekhouder in te huren. Zo kun jij je als ondernemer richten op de corebusiness van jouw bedrijf.
2. De urenregistratie systematisch bijhouden
Onder de tips voor startende ondernemer mag ook de aanschaf van een goed werkend urenregistratiesysteem niet ontbreken. Als startende zzp’er kom je in aanmerking voor diverse belastingvoordelen. Een daarvan is dat je moet kunnen bewijzen dat je minimaal 1225 uur per jaar voor jouw bedrijf werkt. Heb je geen deugdelijke urenregistratie om dit bij te houden, dan kan je dat dus flink wat geld kosten. Tegenwoordig is er uitstekende software beschikbaar om de gewerkte uren eenvoudig en correct bij te houden. Zorg dat je dit soort software in huis haalt, zodat je als beginnend ondernemer niet onnodig interessante belastingvoordelen misloopt.
3. Een handzaam systeem voor klantencontact
Elke moderne ondernemer is zich terdege bewust van het belang van goede klantenbinding en klantenrelaties. Een Customer Relationship Managementsysteem (CRM) kan je hierbij prima helpen. CRM-systemen bestaan uit praktisch handige software die helpen om jouw klantgegevens, verkoopcijfers en klantencontacten goed op te slaan en te kunnen gebruiken om analyses te maken rond de verkoop. Houd goed bij wanneer en met welke klanten er contact is geweest, zodat je jouw klanten optimaal tevreden kunt houden en kunt investeren in een prettig en effectief langetermijncontact. Door jouw klanten op een persoonlijke manier te benaderen, op het goede moment, vergroot je de algemene tevredenheid en het onderlinge contact. Uiteindelijk is dat positief voor de verkoopresultaten.