Ondernemen is een groeiproces. Maar zoals bij ieder proces gaat dit ook gepaard met heel wat groeipijnen. Succesvolle ondernemers leren uit hun fouten en wie dit niet doet mag vaak op een gegeven moment zijn boeken sluiten. Gelukkig hoef je niet iedere fout zelf te maken en kan je ook leren van een ander zijn fouten. Hier zijn enkele van de meest voorkomende fouten bij ondernemers.
1. Er van uit gaan dat klanten je weten te vinden
Kan je echt verwachten dat klanten je dienst of product gaan vinden in een markt die wellicht al verzadigd is? In de eerste plaats is de kwaliteit van je product of dienst een prioriteit, want dit zorgt ervoor dat je vaste klanten opbouwt. Maar om die klanten te vinden, zal je moeten investeren. Digitale marketing is een belangrijk onderdeel in iedere succesvolle onderneming.
2. Het niet opvolgen van onbetaalde facturen
Zorgen dat je een kwaliteitsvol product of service levert is één iets, maar voor wat hoort wat. Je werkt immers niet gratis. Toch houden weinig ondernemers goed bij welke facturen er al betaald zijn en welke niet. Maar je wil toch niet dat je klant van je product of dienst gebruik maakt zonder te betalen? Stuur herinneringen naar wanbetalers om hen aan te sporen hun factuur te betalen. Lukt dat nog steeds niet, dan kan je bijvoorbeeld De Voordeligste Deurwaarder inschakelen. Een deurwaarder heeft immers meer daadkracht dan een incassobureau. Heb je last van wanbetalers? Schakel dan nu De Voordeligste Deurwaarder in.
3. Op onregelmatige momenten je boekhouding doen
De boekhouding is een belangrijk onderdeel in het ondernemen. Wie dit te lang uitstelt, heeft geen overzicht meer en maakt fouten. En zoals iedere ondernemer wellicht al eens heeft ervaren, fouten kunnen duur zijn. Regelmatig je boekhouding bijhouden is dus de sleutel tot succes. Heb je zelf geen tijd voor de boekhouding, schakel dan een boekhouder in.
4. Professionele hulp weigeren
Veel ondernemers zijn trots op hun onderneming. Maar ondernemen bestaat uit een groot aantal facetten, waardoor het moeilijk is om in alles goed te zijn. Sla goedbedoelde raad dan ook nooit in de wind en weiger geen professionele hulp. Misschien ben je goed in je producten aan de man brengen, maar ben je minder in het bijhouden van je boekhouding.
5. Te obsessief bezig zijn met de concurrentie
Je concurrentie in de gaten houden is geen slechte eigenschap, zolang je het met mate doet. Pas je niet te veel aan aan je concurrentie, maar ga uit van eigen sterkte. Zorg dat je onderneming groeit en lever producten of diensten met hoge kwaliteit af. Dan komen de klanten sowieso naar je toe.