Je bent in de fase van de oprichting van je onderneming en je hebt een logo nodig? En je moet kiezen in welke kleuren je je visitekaartjes drukt. Daarnaast moet je kiezen in welke kleur en stijl je kantoren en werkplaatsen uitgevoerd moeten worden. Wat plaats je op je briefpapier en in welk lettertype kies je het reclamepaneel op je gevel? Het zijn maar enkele voorbeelden van wat in totaal je huisstijl gaat worden. Denk hier goed over na want je zult je huisstijl nog jaren met je meedragen.
Wat behoort tot je huisstijl?
Je vraagt je af: ‘hoe kies ik een huisstijl voor mijn onderneming?’ Als ondernemer bepaal jijzelf, maar ook je klanten welke huisstijl je aanneemt. Laten we de verschillende elementen die horen bij een huisstijl ontwerpen eens onder de loep nemen:
- Je logo. Als je denkt aan een huisstijl voor mijn onderneming, dan moet het inderdaad ook écht iets typisch voor jouw bedrijf zijn. Je logo kan de naam van je onderneming zijn in een speciale vormgeving, het kan een gestileerde figuur zijn, of een combinatie van de twee. Denk bijvoorbeeld aan de wereldberoemde logo’s van McDonald, Apple, Nike of The Rolling Stones. Iedereen kent ze juist omdat ze zo uniek zijn.
- Je bedrijfskleuren. Neem bijvoorbeeld zwart en grijs voor een strikt zakelijke bedrijfscultuur, kies gerust voor opvallende kleuren voor een speels bedrijf. Let echter op bij het kiezen van kleuren: bijvoorbeeld rood op oranje of blauw op groen werkt niet goed!
- De vormgeving: kies je een wervelend logo of een logo met strakke lijnen? Laat je bedrijfscultuur hierin weerspiegelen.
- De font van al je teksten: Arial is vrij onconventioneel, fonts met serifs (haakjes) zijn klassieker.
- Taalgebruik of toonzetting: een slogan of een krachtwoord zeggen heel veel over je bedrijf. Alom bekende voorbeelden zijn ‘Wir Leben Autos’ of ‘The Best a Man Can Get’.
- De algemene uitstraling. Wil je een eigen huisstijl ontwerpen? Wees dan kritisch op jezelf en bekijk het hele plaatje. Samen vormen zij de eerste indruk die buitenstaanders van je bedrijf krijgen.
Neem de proef op de som
Een huisstijl maken doe je niet zomaar eventjes. Hou eerst een brainstorm met medewerkers, vrienden of familie. Zij kunnen er op een objectieve manier naar kijken. Een huisstijl maken is ook bedenken hoe het er in werkelijkheid zal uitzien, in elk aspect. Denk hierbij aan presentaties, briefhoofden, je website, logo’s op relatiegeschenken, de kleuren van je kantoorinrichting, eventueel uniformen van je medewerkers en nog veel meer. Als je dit allemaal overwogen hebt, stap je naar een ontwerper die op zijn beurt het geheel bekijkt en nogmaals grondig met jou bespreekt.