Zeker als je een aanhanger niet dagelijks gebruikt is het even lastig om te weten hoe je een aanhanger moet aankoppelen. Er zit ook een verschil tussen ongeremde aanhangwagens en geremde aanhangers. Deze hebben namelijk ook nog een oplooprem met een breekkabel.
De meeste aanhangwagen fabrikanten maken gebruik van toonaangevende merken zoals Knott, Al-ko of Winterhoff voor de koppelingen van de aanhanger. Het is ook altijd aan te raden de koppeling met hetzelfde type te vervangen. De koppeling is ook onderhevig aan slijtage en moet daarom ook worden vervangen zodra er speling optreed tussen de kogel en koppeling.
Alles voor een aanhangwagen vind je bij aanhangwagendirect.nl
Een ongeremde aanhanger aankoppelen
Bij iedere koppeling, dus ook bij een ongeremde koppeling is het van belang om te checken dat deze goed op de trekhaak kogel vast zit. En niet er dus los boven zweeft. Dit kan je checken door of de aankoppel indicator van de koppeling te controleren of deze op het groene streepje staat of, als deze er niet op zit, met je vinger te voelen of de kogel goed in het huis van de koppeling vast zit.
Wanneer de koppeling goed vast zit moet de losbreekkabel worden bevestigd aan de auto. Deze kabel zorgt er voor dat als de aanhanger toch los komt van de kogel deze niet compleet los schiet en wel aan de auto bevestigd blijft. Dit voorkomt bij het los slaan schade aan andere voertuigen en eventueel fysiek letsel die niet is te overzien. Erg belangrijk dus! Werkende verlichting is ook verplicht en noodzakelijk om veilig onderweg te zijn. Er is verlichting met een 7 polige of 13 polige aansluiting. Welke verlichting je ook hebt, er is altijd een passende verloopstekker om de verlichting aan te kunnen sluiten. Check ook altijd even de functies van de verlichting voordat je vertrekt. Nu heb je alle stappen doorlopen om veilig met de aanhanger aangekoppeld te kunnen rijden.
Een geremde aanhangwagen aankoppelen
Bij een geremde aanhanger is het natuurlijk ook van belang om te controleren of de trekhaakkogel goed in de koppeling vast zit. Dit kan met de koppeling indicator die op veel koppelingen zit en anders met een fysieke controle en voelen of de koppeling goed aangesloten en geklemt zit. In tegenstelling tot een ongeremde aanhanger heeft een geremde aanhanger geen losbreekkabel maar een breekkabel. Deze zorgt er voor dat bij het ongewild loskomen onderweg de handrem wordt aangetrokken en dan breekt. Dit heeft als gevolg dat de aanhanger zelfstandig tot stilstand gaat komen los van het trekkende voertuig.
De verlichting moet ook bij een geremde aanhanger goed worden gecontroleerd alvorens te vertrekken.
Vergeet ook niet het neuswiel ( voor zover aanwezig) ook goed omhoog te draaien voordat je vertrekt. Het is oorzaak nr 1 van het beschadigen van een neuswiel. Rij na het aankoppelen altijd rustig weg en controleer na 5 kilometer of de aanhanger en lading nog goed vast zit. Zo ga je goed voorbereid altijd veilig onderweg!
Meer info over aanhangwagens en onderdelen vind je op www.aanhangwagendirect.nl