De meeste ZZP’ers hebben het in deze tijden van Corona niet makkelijk. Veel bedrijven moeten bezuinigen, en vaak gebeurd dat het eerste op de ZZP’er. Gelukkig geldt dit niet, of in veel mindere mate, voor de ZZP’er actief in de bouw. Door de krappe huizenmarkt besluiten namelijk steeds meer mensen om niet te verhuizen, maar het bestaande huis te verbouwen. Dit is natuurlijk goed voor de ZZP’ers in die branche. Toch moet je niet vergeten om reclame voor jezelf en je bedrijf te laten maken, en dit kan op allerlei manieren.
Hang een reclamebord op
Een van de belangrijkste vormen van reclame voor een ZZP’er in de bouw, is het ophangen van een reclamebord op de locatie waar gewerkt wordt. Zo kun je een bouwbord laten maken die je kunt ophangen, iets wat je tegenwoordig erg veel ziet. Vooral bij prestigieuze projecten is het belangrijk dat mensen je naam zien, maar bijvoorbeeld ook in een nieuwbouwwijk, waar meestal veel mensen op zoek zijn naar een professional voor bepaalde klusjes.
Goed werken leveren is de beste reclame die je kunt hebben
De klus die je nu uitvoert, is je visitekaartje voor de toekomst. Zeker als je bedenkt dat je de meeste nieuwe opdrachten binnenhaalt via bestaande opdrachtgevers. Als jij je opdrachten naar tevredenheid uitvoert, leidt dat vaak tot een vervolgopdracht bij dezelfde klant. Of deze opdrachtgever beveelt jou aan bij anderen die op zoek zijn naar dezelfde expertise.
Gratis
De beste reclame die je kunt maken is iets gratis weggeven. Dat geldt niet alleen voor de consumentenmarkt, maar net zo goed voor de zakelijke markt. Als je gratis iets weggeeft kunnen mensen geheel vrijblijvend kennismaken met jou en je diensten. Als dat goed bevalt zullen zij je de volgende keer betalen. Nu is dat in de bouwsector misschien iets moeilijker, maar je kunt voor een klein klusje bijvoorbeeld geen geld vragen. Als het jou niets meer kost dan een klein beetje tijd, kan dit een goede move zijn. De volgende keer als er een grotere klus is, zal er eerder aan jou gedacht worden. Dit omdat je de klant het gevoel hebt gegeven dat je er niet bent om hen af te zetten.
Ga goed om met een afwijzing
Afwijzingen zijn niet leuk en het liefst haal je natuurlijk elke opdracht binnen. Helaas lukt dat gewoon niet altijd en je moet hier goed mee om kunnen gaan. In plaats van teleurgesteld zijn, is het verstandig om voor jezelf te evalueren wat er mis is gegaan. Misschien heb je zelfs de kans om dit aan je misgelopen opdrachtgever te vragen.
Daarnaast helpt het als je na een afwijzing een bedankje stuurt. Op die manier val je op, en word je de volgende keer misschien toch weer uitgenodigd voor een gesprek.