Black Friday 2020 heeft er alle schijn van een enorm succes te worden voor webshops. COVID-19 heeft de online verkoop alleen maar goed gedaan en gezien de huidige maatregelen is het online shoppen ook de komende maanden aan een opmars bezig. Voor webshops is het zaak om goed voorbereid deze periode in te gaan. Je wilt klanten immers niet teleurstellen. In dit artikel krijg je van ons 7 tips om goed voorbereid te zijn.
1. Controleer of je server de extraload aankan
Test vooraf je bestaande systeem met stresstesten. Als het tekenen van teveel belasting vertoont voorafgaand aan de verwachte verkooppieken, moet je mogelijk snel extra servers of cloud capaciteit toevoegen.
2. Versterk je hosting
Ga in gesprek met je webhoster om mogelijke scenario’s door te spreken. Is het bijvoorbeeld mogelijk om extra capaciteit beschikbaar te stellen, zonder dat je direct naar een hoger hostingpakket moet. Bij veel webhosters is meer mogelijk dan je vooraf denkt. Helemaal als je een trouwe klant ben, is de webhoster prima bereid om mee te denken.
3. Deel plannen
In het verlengde hiervan bovenstaand punt is het dus belangrijk om je plannen te delen. Niet alleen met je webhoster, maar ook met de marketingafdeling en ICT. Het zijn niet de gemiddelde volumes, maar grote aantal gelijktijdige bezoekers die vaak zorgen voor de problemen. Een goede samenwerking tussen verschillende afdelingen is cruciaal in deze drukke periode.
4. Genoeg materiaal op voorraad
Als je zelf de verzending doet, dan is het zaak om voldoende materiaal op voorraad te hebben. Denk hierbij aan dozen, tape en ook labels zoals de Dymo labels. Je wilt niet dat je pakketjes te laat aankomen vanwege een te lage voorraad binnen uw bedrijf. Denk ook eens aan een extra presentje die je bijvoorbeeld in de verzending kunt toevoegen. Zo maak je naast de aanbieding die je met Black Friday doet, ook nog eens extra indruk!
5. Breid uit
Probeer in te schatten of je extra personeel nodig hebt tijdens deze drukke periode. Black Friday 2020 heeft er alle voortekenen van om een enorm drukke en succesvolle periode te worden voor webshops. Denk dus goed na of je misschien iemand extra op support nodig hebt, of juist iemand die sales vragen kan afhandelen. Dit is iets waar veel webshops in het verleden de mist in zijn gegaan. Zij pakten wel leuke omzet, maar kregen ook slechte reviews doordat ze slecht bereikbaar waren of minder goede klantenservice konden leveren.
6. Blijf altijd denken aan je beveiliging
Niets is zo killing voor je conversie als klanten die twijfelen of de webshop wel veilig is. Omdat marges tijdens Black Friday vaak lager liggen, is het nu extra belangrijk om je conversies zo hoog mogelijk te houden. Bedenk vooraf goed wat je hieraan kunt doen op je webshop. Zorg dat je je beveiliging goed op orde hebt in dit communiceert. Denk hierbij aan geldige SSL-certificaten, veilige betaalmethodes, keurmerken etc.
7. Wees transparant over kosten
Onverwachte kosten en data-overload op de betaalpagina kunnen leiden tot bezoekers die voortijdig hun winkelmandje verlaten. Laat duidelijk de verzendkosten zien en schep duidelijke verwachtingen over leveringstermijnen. Neem dus zoveel mogelijk twijfels weg.