Hoe onderzoek je je klanttevredenheid?
Wanneer je al jaren een eigen onderneming hebt of wanneer je juist net begonnen bent met je eigen zaak, wil je natuurlijk heel graag weten wat je klanten van je bedrijf vinden. Zijn zij bijvoorbeeld tevreden over de website? Zouden zij graag iets toegevoegd zien worden? Zijn ze ontevreden of juist super tevreden over de service van het bedrijf? Om antwoord te krijgen op al deze vragen kun je een klantenonderzoek uit laten voeren, waarbij een kwantitatief klantenonderzoek tot de mogelijkheden behoort.
Een kwalitatief of kwantitatief klantenonderzoek?
Als je ervoor kiest om een kwantitatief onderzoek uit te voeren, ondervraag je een groot aantal respondenten. Dit in tegenstelling tot een kwalitatief onderzoek, waarbij een klein aantal klanten ondervraagd wordt. Of je voor een kwantitatief of kwalitatief klantenonderzoek kiest, hangt van het type bedrijf af, welke informatie je al hebt én welke informatie je te weten wilt komen.
Diverse soorten methodes
Is de keuze gevallen op een kwantitatief onderzoek, dan kun je daarbinnen ook weer kiezen uit meerdere methodes. Veel gebruikte methodes zijn:
– Online vragenlijst. Wanneer je alle vragen op hebt gesteld en je tevreden bent over de vragenlijst, zet je bij een online onderzoek de vragenlijst uit via het web. Hierbij kun je denken aan het plaatsen van de enquête op je eigen website. De klant krijgt dan de mogelijkheid om de vragenlijst in te vullen wanneer hij of zij iets besteld heeft. Het voordeel is dat het je relatief weinig tijd kost, men kan het zelf invullen en het is anoniem.
– Schriftelijke vragenlijst. De schriftelijke vragenlijst is naar de achtergrond gedrukt door de online variant, niet zo gek natuurlijk aangezien vandaag de dag bijna iedereen internet heeft. Heb je geen e-mailadressen of weet je dat je doelgroep veel offline is? Dan is een schriftelijke enquête een goede optie. Ga langs bij je klanten en laat ze direct de vragenlijst invullen of stuur ze op via de post.
En nu?
Zou jij graag willen weten hoe tevreden de klant is met je bedrijf? Dan kun je er voor kiezen om dit zelf uit te voeren of door een marketing medewerker op te laten zetten. Wil je echter dat het kwantitatief klantenonderzoek op een professionele manier wordt aangepakt, dan kun je er ook voor kiezen om een bedrijf zoals Customeyes in te schakelen. Zij zijn gespecialiseerd in klantenonderzoek en kunnen jouw onderneming helpen om een exact beeld te vormen van de tevredenheid van jouw klanten.