Een concurrentieanalyse is een manier om te evalueren hoe goed jouw bedrijf en zijn producten of diensten presteren in vergelijking met andere bedrijven die vergelijkbare producten of diensten in de markt verkopen. Een dergelijke analyse is gericht op het identificeren van jouw concurrenten en isoleert de operationele sterke punten, materiële zwakheden, productaanbiedingen, marktdominantie en gemiste kansen van elke deelnemer.
Concurrentieanalyses helpen u uw bedrijf op de volgende manieren te verbeteren:
Identificeer je sterke en zwakke punten. Als je weet waar je voor ligt op de concurrentie, kun je je marketingboodschap richten op dat voordeel. Als je weet waar je achter staat, kun je beter begrijpen hoe je jouw producten, diensten of aftersales moet verbeteren om de concurrenten te overtreffen.
Begrijp de markt waarin je actief bent. Je weet wie veel van jouw concurrenten zijn, maar je zult ze niet allemaal meteen kennen en je bent misschien niet op de hoogte van de nieuwkomers op de markt. Het identificeren van jouw primaire concurrenten en hoe ze verschillen van jouw bedrijf, is essentieel om ze te verslaan.
Evalueer trends in de sector. Welk nieuw of verbeterd product, dienst of functie bieden concurrenten aan om voordeel te behalen? Welke trends hebben zij gezien die jij nog niet hebt gezien? Door het gedrag en de acties van andere bedrijven in de markt te onderzoeken, kun je beoordelen of ze de juiste koers hebben gevolgd en of je het tegen hen moet opnemen.
Plan toekomstige groei. Wil je het op twee na grootste bedrijf in jouw sector zijn in plaats van het vierde? Een concurrentieanalyse geeft je de informatie die je nodig hebt om daar te komen, inclusief hoeveel je nog moet doen, de demografie op de markt en eventuele lacunes in de vaardigheden van jouw organisatie.
Zaken die jouw concurrentieanalyse moet bevatten:
Functiematrix
Vind alle functies die het product of de dienst van elke directe concurrent heeft. Bewaar deze informatie in een spreadsheet met inzicht in concurrenten om te visualiseren hoe bedrijven het ten opzichte van elkaar doen.
Marktaandeel percentage
Door de markt per percentage te evalueren, kun je de belangrijkste concurrenten in jouw regio identificeren. Sluit grotere concurrenten niet helemaal uit, omdat ze je veel kunnen leren over hoe je in jouw branche kunt slagen. Pas in plaats daarvan de 80/20-regel toe: houd 80% directe concurrenten (bedrijven met vergelijkbare marktaandelen) en 20% topconcurrenten in de gaten.
Prijzen
Bepaal hoeveel jouw concurrenten in rekening brengen en waar ze zitten op het kwantiteit- versus kwaliteitsspectrum.
Marketing
Welk type marketingplan gebruikt elke concurrent? Kijk naar de websites van concurrenten, hun socialemediastrategie, het soort evenementen dat ze sponsoren, hun SEO-strategieën, hun slogans en huidige marketing campagnes
Differentiators
Wat maakt jouw concurrenten uniek en wat adverteren zij als hun beste kwaliteiten? Waarin verschilt dat van jouw onderneming?
Sterke punten
Identificeer wat de concurrenten goed doen en wat voor hen werkt. Geven de beoordelingen aan dat ze een superieur product hebben? Hebben ze een hoge naamsbekendheid? Kun je zelf de producten van een concurrent testen om te zien waarom ze beter presteren?
Zwakke punten
Bepaal wat elke concurrent beter zou kunnen doen om je een concurrentievoordeel te geven. Hebben ze een zwakke social media strategie? Hebben ze geen online winkel? Is hun website verouderd?
Geografie
Kijk waar jouw concurrenten zich bevinden en de regio’s die zij bedienen. Zijn het fysieke bedrijven of wordt het grootste deel van hun zaken online gedaan?
Cultuur
Evalueer de doelstellingen, medewerkerstevredenheid en bedrijfscultuur van jouw concurrenten. Lees beoordelingen van medewerkers voor meer inzicht in de cultuur van concurrenten te krijgen.