Wat kunnen NFT’s voor jou als ondernemer betekenen?

  • Flex
  • Comments Off
nft

De zogenaamde NFT’s, Non Fungible Tokens, zijn inmiddels razend populair. Hoewel de allereerste NFT al in 2014 verscheen, lijkt het wel alsof 2021 en 2022 dé jaren waren waarin deze bedacht is. Plotseling ging het heel snel met de ontwikkelingen en kregen meer mensen hier oog voor. Steeds meer mensen investeren in een NFT of maken er zelfs zelf één. Ook steeds meer organisaties maken er gebruik van. Dit biedt veel voordelen. Ook naast de mogelijke financiële voordelen bij het verkopen van zelfgemaakte items.

Innovatieve wereld

NFT’s spelen bijzonder goed in op de huidige vraag voor een geheel nieuw betaalsysteem. Geheel zonder de tussenkomst van allerlei financiële instanties. Betalen met cryptogeld zoals Bitcoin wordt tegenwoordig dan ook steeds meer gewoon. In de wereld van de NFT’s betaal je ook met digitale valuta. Bovendien is er door NFT’s een geheel nieuw marketingveld geopend. Ze kunnen voortaan digitale activa aanbieden die slechts één eigenaar kunnen hebben. Dat betekent dat er echt bijzondere stukken worden gelanceerd om klanten en fans beter te kunnen bereiken. Dit is de perfecte keuze voor bijvoorbeeld kunstenaars of artiesten. Op deze manier kunnen ze bijzondere items aanbieden aan een specifieke doelgroep en daarmee ook nog eens hun eigen naamsbekendheid en loyaliteit verhogen. Geen wonder dat sites als NFT.nl tegenwoordig aardig wat artiesten en kunstenaars mogen verwelkomen.

Maar zijn het enkel de kunstenaars die baat hebben bij de wereld van NFT’s? Of kan ook jij als doorsnee ondernemer hier baat bij hebben?

Niet alleen op commercieel vlak

NFT’s worden opvallend vaak niet alleen voor commerciële doeleinden gebruikt. Ook bij het steunen van goede doelen spelen ze tegenwoordig een belangrijke rol. Zo zijn er grote organisaties geweest die met behulp van enkele NFT’s geld probeerden in te zamelen voor een goed doel. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld een grootschalig project van het Wereld Natuur Fonds. Met de verkoop van een tiental NFT’s probeerden zij geld in te zamelen voor de bescherming van een aantal bijna uitgestorven diersoorten.

De afgelopen jaren zijn er meer van dergelijke acties geweest. Veelal voor het milieu, maar ook voor mensen in armoede of om onderwijs te garanderen voor iedereen (ongeacht geslacht, leeftijd. Milieu, enzovoorts).

Groot voordeel van NFT’s is dat hiermee een geheel nieuw publiek kan worden bereikt. Het is door de jaren heen steeds lastiger geworden om geld op te halen voor goede doelen. Zeker bij de jongere generatie. Met behulp van NFT’s komen zij weer in beeld van deze generatie en kunnen zij door iets terug te doen ook weer meer geld ophalen.

De voordelen van een hechte community

Bedrijven kiezen er steeds vaker voor om door middel van hun NFT’s ook nog eens een zeer hechte community op te zetten. Er zijn zelfs bedrijven die dit heel groots aanpakken. Bijvoorbeeld door iedereen die zich aansluit bij de community ook te trakteren op allerlei extraatjes zoals speciale events. Echter, men kan enkel toegang krijgen als ze een NFT hebben gekocht. Dit is natuurlijk een prima ruilmodel. Bovendien zorgt dit ook voor meer naamsbekendheid en een gevoel van saamhorigheid. Iets wat het imago van jouw merk alleen maar ten goede kan komen. 

Previous «
Next »