E-commerce groeit razendsnel. Zo is de e-commerce verkoop tijdens de pandemie met 50% gestegen. Vanwege de schijnbaar eindeloze mogelijkheden die e-commerce biedt, lijkt het alsof iedereen een deel van de taart wil. Maar hoe weet je met zoveel concurrentie of jouw bedrijf succesvol is? De conversieratio’s van e-commerce zijn een manier om het welzijn van een online winkel te meten en te controleren.
Wat is een conversieratio voor e-commerce?
Voordat we definiëren wat een conversieratio voor e-commerce is, moeten we uitleggen wat een conversie is. In verkoop en marketing is een ‘conversie’ wanneer een klant of potentiële klant een actie onderneemt die direct of indirect tot een verkoop leidt, of hen dichter bij het kopen van iets brengt. Een conversie kan van alles zijn, van het inschrijven op een nieuwsbrief tot het doen van een aankoop. Als we het hebben over e-commerce conversies, is een conversie meestal een verkoop. Daarom is een e-commerce conversie ratio de verhouding tussen het aantal mensen dat iets van een e-commerce website koopt in vergelijking met het aantal mensen dat de website bezoekt.
De conversieratio’s van e-commerce zijn om een aantal redenen belangrijk. Ten eerste kan de conversieratio je helpen begrijpen hoe succesvol het bedrijf is. Met een basis voor conversieratio’s kun je huidige prestaties vergelijken met prestaties uit het verleden. En als er concurrentiestatistieken beschikbaar zijn, kun je ook zien hoe jouw bedrijf het doet in vergelijking met soortgelijke bedrijven.
Als de conversieratio van jouw website lager is dan normaal, kan dit je waarschuwen voor problemen met de website, zoals technische storingen of een gebrek aan informatie om klanten te helpen bij het nemen van aankoopbeslissingen. Als je ten slotte jouw conversieratio kent en deze kunt gebruiken om het succes van je bedrijf te kwantificeren, kun je bijvoorbeeld investeerders aantrekken die geïnteresseerd zijn in belangrijke prestatie-indicatoren.
Zo wordt het conversiepercentage van e-commerce berekend
Om de conversieratio van e-commerce te berekenen, moet je het aantal verkopen dat wordt gegenereerd door het aantal website bezoeken delen en dat cijfer vervolgens vermenigvuldigen met 100 om een percentage te krijgen. Met andere woorden:
Je moet cijfers uit dezelfde periode gebruiken om een nauwkeurig beeld te krijgen, zoals het aantal verkopen in het eerste kwartaal en het aantal website bezoeken in het eerste kwartaal.
Laten we een voorbeeld van een berekening van het conversiepercentage voor e-commerce doen om de formule duidelijker te maken. In dit voorbeeld wil je de conversieratio van jouw online winkel voor het tweede kwartaal van dit jaar weten.
Eerst zoek je analyses op op het dashboard van jouw e-commerce website om het aantal verkopen tussen april en juni van dit jaar te vinden. Volgens jouw rapporten heb je in die tijd 310 verkopen gehad. Je zoekt ook op hoe vaak mensen in die tijd interactie hebben gehad met jouw website en ontdekt dat dat aantal 10.000 is. Nu stoppen we die cijfers in de formule:
e Commerce-conversieratio = (aantal verkopen/aantal website bezoeken)*100 = (310/10.000)*100 = 0,031*100=3,1%
Daarom is de conversieratio voor Q2 3,1%.
Op zichzelf zegt dit cijfer niet veel, dus het is belangrijk om het te vergelijken met interne en externe gegevens voor conversieratio’s. In het volgende gedeelte van dit artikel zie je dat 3% als een goede conversieratio wordt beschouwd, waardoor dit extern een concurrerend cijfer is. Het is ook handig om te zien hoe dit tarief zich verhoudt tot eerdere interne tarieven. Laten we hiervoor de conversieratio van Q2 vergelijken met de conversieratio van Q1.
Volgens jouw e-commerce dashboard heb 190 verkopen gerealiseerd in het eerste kwartaal en 11.000 website bezoeken. Wanneer we die cijfers in de formule voor het conversiepercentage van e-commerce stoppen, krijgen we het volgende:
e Commerce-conversieratio = (aantal verkopen/aantal website bezoeken)*100 = (190/11.000)*100 = 0,17*100 = 1,7%
Daarom was de conversieratio van jouw website voor het eerste kwartaal 1,7%. Als we dat vergelijken met het cijfer van het tweede kwartaal, 3,1%, zien we dat het bedrijf de conversieratio aanzienlijk heeft verhoogd, wat betekent dat je iets goed doet!
Wat is een goede e-commerce conversieratio?
Een benchmark voor conversieratio’s kan je helpen de conversieratio te vergelijken en inzicht te krijgen in hoe goed je bedrijf het doet ten opzichte van anderen. Het typische bereik voor conversiepercentages voor e-commerce ligt tussen 1 en 4%, wat van alles boven de 3% een goede conversieratio maakt om naar te streven.
Wat is de gemiddelde conversieratio voor e-commerce in 2022?
Nu weet je wat een goede conversieratio is, maar wat is de gemiddelde conversieratio voor e-commerce in 2022? Gemiddeld kunnen e-commerce bedrijven in 2022 een conversieratio tussen 2,5 en 3% verwachten.
Tips voor het optimaliseren van conversies voor e-commerce websites
Of jouw conversieratio nu achterblijft bij de interne of externe concurrentie, of je wil er gewoon voor zorgen dat deze hoog blijft, je moet deze conversie-optimalisatie tactieken implementeren. Design speelt als eerste een grote rol bij het omzetten van websitebezoekers in betalende klanten. Daarom is het belangrijk om een website-ontwerp te hebben met een basiskennis van ontwerpprincipes voor gebruikerservaringen.
Een van de belangrijkste principes van het ontwerpen van gebruikerservaringen is dat klanten niet hoeven na te denken over het gebruik van de website; het moet intuïtief te gebruiken en gemakkelijk te navigeren zijn. Gelukkig heb je geen diploma in design nodig om een intuïtieve website te maken. Een beproefd en getest thema voor een e-commerce website, zoals een thema van Lightspeed, is gemaakt door ontwerp experts, dus je hoeft alleen maar de productcatalogus toe te voegen.
Maak je website responsive
Als de website niet is geoptimaliseerd voor gebruik op een mobiel apparaat (in technische termen bekend als ‘responsive’), is de kans zeer klein dat iemand de website opnieuw bezoekt op een desktop en daar een aankoop doet. Vaker wel dan niet, zullen ze hun winkelervaring gewoon opgeven ten gunste van een concurrent met een mobielvriendelijke website. Maak het kopers daarom gemakkelijk om online een aankoop te doen!
Lees ook: Nieuwe klanten vinden: zoekmachine optimalisatie als basis voor succes