Hoe schrijf je een goede SEO-blog? Eentje die hoog scoort op Google of op andere zoekmachines? Dat doe je door in te spelen op de vraag van de klant of het publiek. Maar hoe ga je dat bewerkstelligen? Jouw blog-content moet niet alledaags zijn, maar eruit springen. Op alle mogelijke manieren. Heb je een strategie om jouw blog op te zetten en daarin kwijt te kunnen wat je wilt? Vele randzaken en aspecten zul je in de gaten moeten houden, wil jouw tekst hoog scoren in Google. Wat voor een publiek wil je bereiken? Welke trefwoorden gebruik je? Wil je een onderwerp bespreken en hier reacties van anderen op verwachten?
Beheer jouw blog of domein zorgvuldig
Op het internet circuleert een shitload aan informatie over wat het schrijven van een goede SEO-blog inhoudt. De meningen daarover verschillen maar hoeven elkaar niet uit te sluiten. ‘Search Engine Optimization’ houdt simpelweg in dat je toeschrijft naar jouw publiek om bepaalde communicatielijnen te bevorderen of productreclame aan de man te brengen. Zodra jij de macht hebt over een bepaald domein of een host van een bepaalde site of rubriek, kun je deze met een beetje vernuft helemaal inrichten zoals je wilt.
Verschillende aandachtspunten voor het schrijven van een blog
Van lay-out tot paragrafering en van verwijzingen naar andere mediaberichten tot en met het een persoonlijke presentatie; er zijn vele manieren om jouw blog in het oog te laten springen of spraakmakend te laten worden. Bovendien kun je online allerlei tools benutten om jouw blog extra te analyseren of de rating op de ranking in de gaten te houden. Je kunt verder ook goed nadenken over de structuur en opbouw van jouw eventuele betoog in de blog. Denk goed na over het onderwerp dat je wilt behandelen en welke aspecten jij daarvan extra in de aandacht van het publiek wilt brengen. Wil je dit alles liever uitbesteden? Kies dan voor tekstbureau DeContentbank.
Voor welk publiek schrijf je de blog?
Je kunt bijvoorbeeld ook nieuwsberichten becommentariëren in jouw blog: de vrijheden die je hebt als blog-schrijver zijn er velen. Wat zou jij intypen of te weten willen komen na jouw blog gelezen te hebben? Leef je in jouw publiek in en maak daarbij gebruik van common sense psychologie door je af te vragen wie de lezers van jouw blog zouden zijn en waarom ze jouw blog zouden moeten lezen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de nadruk te leggen op bepaalde, zorgvuldig gekozen trefwoorden die je met een bepaalde frequentie laat terug komen in jouw blog.