Het schenken van relatiegeschenken is één van de beste marketingstrategieën om (aspirant) klanten, maar ook personeel tevreden te stellen. Met een relatiegeschenk druk je als onderneming je waardering uit en laat je blijken dat je nog lang een duurzame relatie met je klant of werknemer zult hebben. Maar dat betekent niet dat elk geschenk ook het perfecte relatiegeschenk is. Je kunt als onderneming de plank ook volledig misslaan. Hierbij daarom 5 tips waar je aan moet denken als je een relatiegeschenk wilt weggeven.
1. Technologie
Er bestaat geen vaste formule, waaruit blijkt wat het perfecte relatiegeschenk is. Volgens het Advertising Specialty Institute (ASI) die hierna een onderzoek heeft gedaan, zullen relatiegeschenken die gerelateerd zijn aan technologie het meest door je klanten gewaardeerd worden. Denk hierbij aan accessoires voor bijvoorbeeld een tablet of pc, smartphone oortjes, een powerbank of een usb-stick. Met technologie geef je altijd een zinvol en functioneel relatiegeschenk.
2. Waarde van relatiegeschenk
Het klinkt misschien niet zo heel dankbaar, maar de praktijk wijst uit dat klanten die een duur relatiegeschenk geschenk ontvangen, beter te spreken zijn over de relatie die hij met jou heeft, dan wanneer je een simpele stressbal of kortingsbon geeft. Tja, business is money en dat blijkt ook wel weer met relatiegeschenken. Ook al ga je een goedkoop relatiegeschenk geven, zorg in ieder geval niet dat het er goedkoop uitziet.
3. Logo of slogan
Ja de klant of werknemer is belangrijk voor de onderneming, maar vergeet daarmee niet dat je alleen maar een relatiegeschenk als bedankje weggeeft, maar ook om promotie te maken voor jouw onderneming. Laat je relatiegeschenk daarom altijd bedrukken door een deskundig bedrijf die het logo of je slogan erop kunnen printen. Surf bijvoorbeeld eens naar Reclameland.nl voor een overzicht van relatiegeschenken die je kunt laten bedrukken.
4. Duurzaamheid
Net zoals technologie een een belangrijke bron voor relatiegeschenken is, geldt dit tegenwoordig ook voor duurzaamheid. Tegenwoordig moet zoveel mogelijk milieuvriendelijk en duurzaam zijn, dus als je dit uitdrukt in je relatiegeschenk dan heb je al een puntje voor.
5. Originaliteit
Wees zo origineel mogelijk met relatiegeschenken. Je kunt wel een pen met logo geven, maar die komt gewoon op de stapel van die andere tientallen pennen te liggen die de klant ook als relatiegeschenk heeft ontvangen. Heb je misschien toch een wat voor de hand liggend relatiegeschenk, dan kun je het nog wel origineel maken door het origineel te verpakken of door een opvallende of juist een heel persoonlijke kaart bij het relatiegeschenk te voegen.