Voordat je echt nieuwe klanten vindt, moet je een langdurig proces doorlopen. Ze moeten immers eerst met jouw bedrijf in contact komen, online of offline. Je moet hen overtuigen, ze moeten de noodzaak ervan inzien, ze moeten een offerte aanvragen en ze moeten vervolgens toehappen. In een ideaal geval plaatsen ze bovendien steeds opnieuw vervolgaankopen. Het vinden van nieuwe klanten is moeilijker dan men soms al eens lijkt te denken. Maar wat de online sales funnel betreft, begint het allemaal bij zoekmachine optimalisatie. En dat is gelukkig nog vrij eenvoudig op te zetten, zeker indien je beroep doet op een SEO bureau.
Zorg ervoor dat je wordt gevonden
De online marketing funnel moet het traject van websitebezoeker tot klant zo efficiënt mogelijk laten verlopen en dit over drie processen heen (bewustwording, interesse en overweging). Maar in de eerste plaats heb je natuurlijk leads nodig: potentiële klanten die jouw website bezoeken. Zonder bezoekers, geen (nieuwe) klanten.
Bezoekers naar jouw website trekken, kan op verschillende manieren. Je kan adverteren op Google of Facebook, je kan een influencer om hulp vragen of je kan inzetten op zoekmachine optimalisatie. Dat laatste is niet onbelangrijk, omdat het merendeel van de websitebezoekers nu eenmaal via zoekmachines hun doelbestemming vindt. Wordt momenteel één op honderd bezoekers een klant? Ook zonder verdere optimalisering zorgen meer bezoekers voor meer klanten. Dat is toch de logica zelve?
Bouwen aan merkbekendheid, elke dag opnieuw
Een eerste stap in de online marketing funnel is bewustwording. De potentiële klanten dienen immers te weten dat je bestaat. Voor sommige monopolistische diensten zal een eerste kennismaking misschien volstaan, maar vaak heeft bewustwording een inlooptermijn nodig. Hoe vaak een bezoeker jouw website moet bezoeken voordat hij uiteindelijk een klant wordt? Dat is niet duidelijk en afhankelijk van de sector waarin je je bevindt, jouw doelgroep en de conversieratio van jouw website.
Wel zijn er verschillende onderzoeken verschenen die aantonen dat slechts een klein deel van de websitebezoekers ook effectief op zoek zijn naar producten of bereid zijn om aankopen te doen. Hieruit kunnen we concluderen dat bezoekers voldoende vaak met jouw website of merknaam in contact moeten komen, voordat ze een aankoop overwegen. Kortom: via zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat ze met verschillende zoekwoorden telkens opnieuw naar jouw website worden gebracht. Zo bouw je aan merkbekendheid. Maar zo plavei je ook de weg naar nieuwe klanten.
Meer bezoekers, eenvoudigere conversie optimalisatie
Via zoekmachine optimalisatie komen bezoekers terecht op landingspagina’s. Dit zijn pagina’s die speciaal voor hen werden geschreven en waarmee we interesse opwekken. Vervolgens zal je de marketing funnel moeten verfijnen. Je kan bijvoorbeeld een e-boek aanbieden en even om een mailadres vragen. Nadien gebruik je datzelfde mailadres natuurlijk om gepersonaliseerde informatie mee te geven en met kortingen te strooien, zodat de ontvanger uiteindelijk uitgroeit tot een zogenoemde marketing qualified lead: iemand die klaar is om een aankoop te doen.
Wat dat allemaal te maken heeft met zoekmachine optimalisatie? Alles. Niet alleen omdat de websitebezoeker via jouw website in de online marketing funnel terechtkomt. Maar ook omdat de verdere procesoptimalisatie zijn bestaansrecht in statistieken en cijfertjes vindt. Kort samengevat: hoe meer bezoekers jouw website vergaart, hoe kleiner de foutmarge van de gegevens waarover je beschikt. En hoe efficiënter het verdere aanstuurproces zal zijn. Heel logisch, toch?