De manier waarop websites tegenwoordig geïndexeerd worden is iets waar Google niet tevreden mee is. De bot die gebruikt wordt om websites te crawlen en informatie verzamelt voor Google, werkt momenteel vooral voor desktop websites – en dat kan voor heel wat problemen zorgen.
Zo is het een obstakel als een mobiele website een ander soort content of informatie toont dan de desktop website. Als een website een aangepaste ervaring heeft, dan worden deze hierdoor vaak onterecht bestraft door Google.
De oplossing voor het probleem? Google experimenteert momenteel met het omdraaien van de crawling om dit probleem te verhelpen. Het gevolg zou zijn dat mobiele websites eerst worden geïndexeerd en pas daarna desktopwebsites, door middel van een maatregel genaamd Mobile First Index.
De gevolgen van de Mobile First Index
Natuurlijk vragen eigenaars van een website zich af wat het effect van Mobile First Index zou zijn op hun website. Als je over een responsieve website beschikt, dan hoef je in elk geval nergens mee in te zitten. Een dergelijke site past zich immers aan het toestel waarop die wordt bekeken aan, waardoor voor zowel desktop- als mobiele gebruikers dezelfde ervaring wordt gecreëerd. De content blijft ook hetzelfde, en de crawling wordt niet aangepast aangezien deze identiek is voor de bot.
Beschik je echter over een website die apart wordt beheerd voor desktop en mobiele apparaten? Dan zal Google vanaf nu altijd eerst de mobiele variant indexeren. Dit is het geval bij websites die een URL hebben die begint met ‘m’ als die op een mobiel apparaat geopend wordt.
Als bepaalde inhoud niet op mobiele apparaten getoond wordt, dan loop je het risico dat deze niet getoond zal worden voor de relevante inhoudt bij zoekopdrachten. Je kan dit echter vermijden door duidelijk te maken aan Google dat je met verschillende websites werkt. Je kan dit onder andere doen met structuren data, in Search Console of in de robots.txt.
Wat als je enkel een desktop website hebt..
Als je een website hebt die enkel op desktop geopend kan worden, dan zal Google deze wel indexeren. De kans dat hij minder goed zal scoren in zoekmachines is echter wel reëel. Een onderzoek toonde al aan dar 82 procent van de Top-3 resultaten van Google mobiel-vriendelijk zijn. En dat maakt het belang van een mobiele website nog duidelijker!
De mobile first index, de toekomst van bereikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid
De mobile first index is een belangrijk maatregel die beheerders van een website de kans geven om meer naambekendheid te verkrijgen via mobiele apparaten. Bovenstaand overzicht geeft je een duidelijk beeld van welke stappen je best onderneemt om mee te zijn met deze vernieuwing – die hoogstwaarschijnlijk snel zijn intrede zal doen in de online wereld!