Zakelijk elektrisch leasen heeft veel voordelen. Zeker omdat elektrisch rijden de afgelopen jaren in een stroomversnelling is gekomen. Zo is de actieradius flink toegenomen, kunnen de batterijen sneller worden opgeladen en gaan die batterijen ook veel langer mee. Dit zal het overstappen op uitstootvrije auto’s, bussen en vrachtwagens nog aantrekkelijker gaan maken. Inmiddels is bekend gemaakt dat ondernemers tot 5000 euro kunnen terugkrijgen bij het aanschaffen van een nieuwe elektrische bestelbus.
Als je een zakelijke auto ook privé rijdt, wordt dit door de Belastingdienst als een zogenaamd verkapt inkomen gezien, je betaalt daar dan geen bijtelling over. Het standaard bijtellingspercentage staat op 22% voor brandstof auto’s. Om elektrisch rijden te stimuleren, bedraagt het bijtellingspercentage op elektrische auto’s in 2021 echter maar 12%. De komende jaren zal dat percentage langzaam oplopen en gelijk worden getrokken met brandstof auto’s. Zo wordt de bijtelling in 2022 verhoogd naar 16% en in 2025 naar 17%.
De Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Wamil ) leveren fiscale voordelen op voor bedrijven die investeren in bedrijfsmiddelen die beter zijn voor het milieu, dus ook elektrische auto’s, motoren, bestelbusjes en laadpalen. In 2019 is maar liefst voor 64 miljoen euro aan belastingvoordeel uitgekeerd aan ondernemers die investeerden in zogenaamde ‘duurzame mobiliteit’.
De Vamil regeling voor ondernemers
Met de Vamil-regeling kun je tot 75% van de gemaakte duurzame investeringskosten afschrijven. Meld daarom de aanschaf van een elektrisch voertuig of laadpaal binnen drie maanden aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Wacht je te lang, dan komt je investering niet meer in aanmerking. Voor de Vamil-regeling is in 2021 €25 miljoen beschikbaar om uitgekeerd te worden.
Geen BPM en MRB tot 2025
Ondernemers betalen Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen (BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB) op elektrische auto’s. De BPM wordt berekend aan de hand van CO2-uitstoot. Omdat elektrische auto’s niet bijdragen aan CO2-uitstoot op de weg, zijn deze vrijgesteld van BPM. Om het gebruik van elektrische voertuigen verder te stimuleren heeft de overheid daarnaast besloten om tot 2025 alle elektrische voertuigen vrij te stellen van MRB. Even was er sprake van dat deze regeling zou worden afgebouwd, maar nu heeft de overheid er dus voor gekozen om daar nog mee te wachten.
Initiatieven vanuit gemeenten
In verschillende gemeenten is het daarnaast mogelijk om een subsidie aan te vragen bij de aanschaf van een elektrisch voertuig. Dit kan ook interessant zijn bij de aanschaf van een tweedehands elektrisch voertuig, dat op dit moment niet in aanmerking komt voor de landelijke regelingen.
Ook voor de aanschaf en het gebruik van laadpalen bestaan er verschillende regelingen voor ondernemers. De aanschaf- en plaatsingskosten van een laadpaal voor zakelijk gebruik kunnen deels afgeschreven worden onder de MIA en Vamil regelingen. In verschillende gemeenten bestaan er daarnaast diverse subsidiemogelijkheden voor oplaadpunten. Voor eigenaren van een laadpaal is het belastingtarief over de eerste 10.000 kWh verlaagd tot de tweede belastingschijf in plaats van de eerste. Hiermee kan zo een paar honderd euro in het jaar bespaard worden. Er wordt door de overheid gekeken om deze maatregel tot en met 2022 te verlengen.
Lokale initiatieven
Ook zijn er lokale afspraken en regelingen. In Amsterdam is er het ‘Actieplan Schone Lucht’ om in 2025 alle bedrijfsauto’s in het centrum uitstootvrij te hebben. Bedrijven die gevestigd zijn in Amsterdam kunnen hiermee tot 40.000 euro subsidie ontvangen. Dit geldt voor de aanschaf van zowel een nieuw of een tweedehands elektrisch voertuig. Personenauto’s, taxi’s, bestelauto’s, vrachtwagens en autobussen komen allemaal in aanmerking.