Veel bedrijven zagen door de Corona crisis hun inkomsten teruglopen en moesten daardoor op zoek naar nieuwe kansen. Dat kan een nieuwe markt buiten de Nederlandse grenzen kunnen zijn. Ga je echter exporteren, dan moet je wel met wat zaken rekening houden. Hieronder leggen we je stapsgewijs uit welke dat zijn.
Doe een goed onderzoek naar de exportmarkt
Het betreden en bewerken van een nieuwe buitenlandse markt kost tijd en geld. Tussen het maken van exportplannen en je eerste factuur aan een buitenlandse klant kan wel 2 tot 3 jaar zitten. Als je nog niet weet naar welk land je wilt exporteren, onderzoek dan eerst welke exportmarkten de meeste kansen bieden. Maak een eerste selectie van 3 tot 5 landen die jou interessant lijken en vergelijk deze met elkaar.
Houd bij het bepalen van je nummer 1-land ook de taal- en verschillen in cultuur van dat land in je achterhoofd. De uitkomsten van je marktonderzoek gebruik je voor het schrijven van je exportplan. In dit plan komt de motivatie voor je plannen aan bod en breng je met een interne en externe analyse je bedrijf en de buitenlandse markt in kaart. Neem in je externe analyse de internationale concurrentie mee. Dit kunnen lokale, maar ook Nederlandse spelers zijn. Meeliften op de export van een Nederlandse aanbieder kan ook exportkansen bieden.
Doe goed onderzoek
Je mag niet zomaar alle producten naar andere landen exporteren. Sommige landen hebben een importverbod op bepaalde producten. Dit kan bijvoorbeeld door een boycot, zoals de boycot van Rusland op Europese landbouwproducten. Met de goederencode van je product kijk je in Access2Markets na of er invoerbeperkingen voor je exportland gelden. Of dat je buitenlandse klant een invoervergunning nodig heeft. Je klant weet vaak zelf of dit het geval is.
Lokale producteisen onderzoeken
Elk land heeft zijn eigen wetten en regels. Ga daarom altijd na welke producteisen gelden in het land van je klant. In Access2Markets vind je met behulp van de HS-code welke producteisen en procedures per land gelden. Soms moet je jouw product voor de exportmarkt aanpassen. De buitenlandse markt eist meestal productinformatie in de landstaal. Je moet dan je verpakkingen, etiketten en gebruiksaanwijzingen vertalen. Ook een technische aanpassing, een aanvullend certificaat of een lokale test kan nodig zijn.
Ga op zoek naar partners
Je kunt op verschillende manieren buitenlandse partners of klanten vinden. Via inkomende en uitgaande handelsmissies of door bezoek of deelname aan buitenlandse beurzen. Veel van deze bijeenkomsten vinden ook online plaats. Controleer een buitenlandse zakenpartner voordat je met een onbekende partij in zee gaat. Zo kan een kredietbeoordelaar voor je uitzoeken of je toekomstige partner financieel stabiel is. Je partnerkeuze is vaak een combinatie van onderbuikgevoel en toetsen op papier.
De exportprijs bepalen
Je exportprijs berekenen gaat anders dan je voor Nederlandse markt gewend bent. Je hebt bijvoorbeeld extra kosten voor transport, in- en uitklaringen, de vertaling van je etiketten of lokale keuring van je product nodig. Allemaal extra kosten die je voor Nederlandse klanten niet maakt. Voordat je afspraken met je buitenlandse klanten of partners maakt, moet je weten wat je kosten zijn en welke winstmarge je wilt behalen. Je bekijkt de prijs van andere aanbieders op je exportmarkt en neemt dit mee in de prijsstelling. Werk met een uniforme exportprijs en standaard afspraken. Hiermee voorkom je onderlinge discussie tussen partners en klanten in verschillende landen.
Het transport regelen
Internationaal transport brengt extra kosten en risico’s met zich mee, ook omdat er meer overslag plaatsvindt. Het soort product, het ordervolume, de bijkomende kosten en snelheid waarmee je klant de order wil ontvangen, bepalen de transportwijze. Bepaal daarom in een vroeg stadium hoe je de zending gaat vervoeren. De vervoerkosten komen boven op je exportprijs en wil je niet ten koste van je winstmarge laten gaan. Vermeld de bijkomende kosten in je offerte. Zo hebben zowel je klant als jijzelf duidelijkheid.
Tijdens het vervoer kunnen je goederen schade oplopen of gestolen worden. De vervoerder is niet standaard verantwoordelijk voor deze schade. Overweeg daarom een transportverzekering. Of je die zelf afsluit of je klant hangt af van de afspraken die je maakt.
Binnen en buiten de EU
Binnen de EU geldt vrij verkeer van goederen. Je klant betaalt geen invoerrechten voor jouw producten. Op je factuur zet je 0% btw. Je afnemer draagt de btw in zijn eigen EU-land af. Hierop gelden uitzonderingen. Als je klant in een land buiten de EU is gevestigd, betaalt hij meestal invoerrechten als hij de goederen importeert.
Zakendoen met klanten in het buitenland is risicovoller dan in Nederland. Doordat je een andere taal spreekt, is het contact anders. Je klant zit ook nog eens verder weg en door die afstand is het betaald krijgen van openstaande facturen lastiger. Spreek daarom vooraf met je klant af hoe hij betaalt. Als hij vooruitbetaalt loop je als exporteur geen risico. Je klant moet er dan op vertrouwen dat zijn order geleverd wordt. Zeker bij een eerste order kan je klant hier moeite mee hebben, omdat het vertrouwen nog moet groeien. Betalen op basis van documenten geeft beide partijen zekerheid.