Wellicht is het een kans die je gewoon niet aan je voorbij hebt kunnen laten gaan, of een droom sinds jongs af aan. Wat de reden ook is voor het opzetten van een eigen uitzendbureau, wanneer je in de goede markt start, zit je met een eigen uitzendbureau goed! Het is dan ook van groot belang dat je ervoor zorgt dat je de bedrijfsmarkten goed analyseert en bekijkt in welke markt de meeste ruimte ligt voor een nieuw uitzendbureau. Het zou immers zonde zijn als je jouw bedrijf niet kan laten groeien. Maar wat is nog meer belangrijk om aan te denken wanneer je je in de beginfase van een uitzendbureau bevindt? Lees snel met ons mee!
Het financiële plaatje
Misschien wel prioriteit nummer één. Financieel komt er bij het opzetten en in de beginfase van je eigen uitzendbureau een hele hoop kijken. Zo kan je jouw grootse plannen bijvoorbeeld niet uitvoeren als je niet beschikt over voldoende startkapitaal; in den beginne zal je jouw werkkrachten toch ergens van moeten betalen. Daarnaast is het verstandig om een goed plan op poten te zetten met betrekking tot de cashflow wanneer jouw bedrijf eenmaal hoge ogen gooit! Hoe ga je ervoor zorgen dat je de inkomsten van jouw klanten goed waarborgt en jouw werknemers op tijd betaalt? Kies je voor een payroll bedrijf? Of besteed je liever de gehele backoffice uitzendbureau uit?
Administratieve rompslomp
Het lijkt zo simpel, jij sluit relaties met klanten aan wie jij werknemers kan leveren. Toch moet je van tevoren goed bedenken dat het hier niet bij ophoudt, er komt namelijk een hele administratieve kant bij het opzetten van een uitzendbureau kijken. Zo dien je de boekhouding de gehele tijd op orde te houden, je dient verstand te hebben van arbeidsovereenkomsten en uitzendovereenkomsten en zoals hierboven genoemd, mag je de salarisadministratie absoluut niet vergeten. Het is verstandig om voor het opzetten van jouw eigen uitzendbureau, kennis op te doen over de administratieve taken die bij jouw organisatie zullen gaan horen. Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan!
Specialiseer je in de bedrijfstak
Wil je successen boeken met jouw uitzendbureau? Zorg er dan voor dat je je van tevoren voldoende hebt ingelezen in de bedrijfstak waar je jouw uitzendbureau in zal vestigen. Richt jij een uitzendbureau op, gericht op de horecabranche? Zorg dan dat je van alle functies binnen de horeca-wereld hoed én rand kent! Loop desnoods een paar dagen mee met eventuele klanten die je binnen zou willen halen; zo weet je tenminste echt hoe de vork in de steel steekt!