Steeds meer mensen buigen zich over de veiligheid op het werk. Bedrijfshulpverlening is de eerste stap naar een veiligere werkomgeving. Bij de wet is iedere werkgever verplicht om de bedrijfshulpverlening te organiseren. Bij kleine bedrijven kan één BHV’er al voldoende zijn, maar bij grote bedrijven ligt dit aantal al een stuk hoger. Dit aantal is niet wettelijk vastgesteld en moet je als werkgever zelf bepalen. Maar wat is nu belangrijk als werkgever? Waar moet je op letten bij het organiseren van de bedrijfshulpverlening? Wat is belangrijk qua preventie voor een veiligere werkomgeving? Wij gingen op onderzoek uit.
Zorg dragen voor het aantal BHV’ers
Vanaf de Arbowet van 2007 is het aantal BHV’ers niet meer wettelijk vastgelegd. Dit wordt overgedragen aan de werkgever. Hij mag de bedrijfshulpverlening op eigen inzicht organiseren. Als je wilt bepalen hoeveel BHV’ers er nodig zijn is het allereerst belangrijk om na te gaan hoeveel werknemers je in dienst hebt. Daarnaast moet je rekening houden met vakanties, ziektes en verschillende ploegdiensten. Zorg ervoor dat er altijd een BHV’er beschikbaar is in het gebouw.
Wat doet een BHV’er?
Een BHV’er is een belangrijke schakel in het creëren van een veilige werkomgeving. Dat weten we allemaal. Maar wat zijn nu eigenlijk precies de taken van een BHV’er en kan iedereen dit worden?
- De BHV’er staat altijd klaar bij ongevallen onder de werknemers. Hij weet precies hoe hij eerste hulp moet verlenen en is in staat om simpele EHBO-technieken toe te passen.
- De BHV’er weet precies hoe hij een brand moet blussen en wat hij moet doen om de schade aan het gebouw of zijn werknemers te beperken.
- De BHV’er schakelt professionele hulp in als de situatie daarom vraagt.
- Bij noodsituaties zal de BHV’er de leiding nemen en alle werknemers in het bedrijf op een veilige manier evacueren.
Vrijwel iedereen heeft het in zich om een BHV’er te worden. Vereiste is natuurlijk wel dat de BHV’er ook vast in dienst is, zodat deze ook daadwerkelijk een vaste toevoeging is voor het bedrijf. Je verdient een certificaat na het afronden van een BHV-cursus. Dit certificaat is meestal 1 jaar geldig en kan verlengd worden na het volgen van een herhalingscursus.
Welke materialen heeft een BHV’er nodig?
Als werkgever is het belangrijk om de BHV’ers alles te geven wat ze nodig hebben om een veilige werkplek te waarborgen. Denk aan een EHBO-doos, een brandblusser, branddeken en een veiligheidshesje voor tijdens de evacuatie en communicatiemiddelen. Het is aan te raden om al deze spullen netjes in een duidelijke box te bewaren. Zodra de dag van de BHV’er begint kan hij hier direct op gewezen worden. Zo weet hij tijdens noodsituaties of ongevallen direct waar hij moet zijn. Zorg er als werkgever voor dat het altijd duidelijk is wie de bedrijfshulpverlener van die dag is. Hierdoor ontstaat er geen verwarring tijdens ongevallen of noodsituaties. Deel bijvoorbeeld een rooster in en plan de verschillende BHV’ers in op de open dag. Hang deze vervolgens duidelijk in het zicht van iedereen.