Als (startende) ondernemer of ZZP’er ben je verplicht een boekhouding bij te houden. Ook al werk je in een branche, zoals de bouw, waar boekhouding helemaal geen prioriteit heeft en je er ook weinig verstand van hebt. Toch is een goede boekhouding noodzakelijk. De belastingdienst moet immers inzicht hebben in je onderneming en daarvoor moet je een overzichtelijke administratie kunnen overleggen. Daarnaast is de boekhouding hét instrument om inzicht in je eigen onderneming te krijgen. De boekhouding geeft je inzicht in de cijfer en hoe je onderneming ervoor staat en hoe winst- of verliesgevend bepaalde projecten zijn.
Je kunt helemaal niet boekhouden?
Voor veel ondernemers is de boekhouding een noodzakelijk kwaad, dat alleen maar tijd kost. Veel ondernemers kunnen ook helemaal niet boekhouden. Zelf leren boekhouden zou dan een optie zijn. En wees gerust, zelf leren boekhouden is gemakkelijker dan je denkt. Je hoeft ook niet van alles op de hoogte te zijn, maar als je de basiskennis van boekhouden hebt, dan kom je al heel ver om een eenvoudige boekhouding in te richten dat voldoende is voor zowel de belastingdienst als voor jou.
Welk gedeelte van de boekhouding kun je zelf gemakkelijk doen?
Ook al heb je geen verstand van boekhouding, de basisonderdelen van boekhouding houdt niet meer in dan de administratie die je privé voert. Dit houdt in, het netjes archiveren van alle inkomende facturen, bonnen en bankafschriften. Ook facturen die jij naar je klanten stuurt moet je netjes archiveren en maak voor elk onderdeel een overzichtje in een spreadsheet. Je hebt dan eigenlijk al een kleine boekhouding opgezet. Dit is gemakkelijk om te doen en als je het bijhoudt, is het ook niet veel werk.
Waarom en welke onderdelen van de boekhouding uitbesteden?
Als je echt niet ziet zitten om de boekhouding zelf te doen, dan is de boekhouding uitbesteden een optie. Ook al voer je zelf een eigen boekhouding, er zijn onderdelen die specifieke kennis vereisen, zoals het opstellen van een balans en winst en verliesrekening en de salarisadministratie. Dan is het zeker mogelijk te profiteren van de voordelen van een boekhouder. Een boekhouder startende ondernemer kan zeer zinvol zijn, zodat je een goede hulp krijgt bij het opstarten van je onderneming.
De voordelen van een boekhouder
Een boekhouder is iemand met kennis van zaken op financieel en fiscaal gebied. Een goede boekhouder kan een aanwinst voor je onderneming zijn, want met juiste adviezen, kun jij je bedrijf financieel beter runnen en helemaal een boekhouder startende ondernemer die nog wegwijs gemaakt moet worden in organisatiestructuren. Je kunt je tijd beter besteden, doordat je de boekhouding niet meer hoeft te doen en mocht je nog financiële of fiscale vragen hebben, dan kun je altijd bij je boekhouder terecht.
Waar aan denken bij boekhouding uitbesteden?
Uiteraard zijn de tarieven boekhouder het belangrijkste om op te letten. De tarieven boekhouder kunnen nogal verschillen. Als kleine ondernemer is het aan te raden om niet bij een groot accountantskantoor aan te kloppen. De tarieven boekhouder zijn dan veel te hoog. Veel beter is het om een lokale boekhouder of administratiekantoor uit te zoeken, waar je ook een beter persoonlijk contact mee hebt.