Meegaan in de ontwikkeling
Dat de wetenschap verantwoording moet afleggen is niet zo’n gek fenomeen. Het is een veranderde situatie en vooral niet zo vanzelfsprekend meer. Verandering komt niet vanzelf en in het begin zal dit dan ook zeker stroef gaan. De oplossing ligt in het feit om de veranderde situatie om te zetten naar kansen. Het veranderende standpunt van de samenleving begrijpen, verklaren, onderzoeken en hier ook rekening mee houden. Hierdoor wordt de verandering niet direct als bedreiging gezien, maar als aanknopingspunt voor verbetering. Diverse onderzoeken zijn inderdaad aan verandering toe en in gesprek gaan en blijven is belangrijk. Het zou pas echt een probleem worden als er geen verandering meer mogelijk is en de maatschappij de wetenschap de rug toekeert.
Samenwerking tussen bedrijven en universiteiten
Kennis vermarkten is een zaak van de lange adem. Het opzetten van een langdurige relatie tussen universiteiten en bedrijven is één van de oplossingen. Het gaat niet simpelweg om het verspreiden van kennis vanuit de universiteit. Het is belangrijk dat de informatie die verspreid wordt ook toepasbaar is. Hiervoor hoeft de manier van onderzoek niet direct praktisch te worden maar eerder het soort onderzoek en het onderzoeksgebied moet praktischer. Gedane onderzoeken worden hierdoor verder toegespitst en er wordt een brug geslagen tussen kennis en praktijk.
Werving en selectie
Als een organisatie zichzelf ontwikkelt en een nieuwe richting op gaat zijn er ook nieuwe professionals nodig. Ook hiervoor kan een langdurige relatie met een universiteit uitkomst bieden. Niet alleen het doen van onderzoek maar ook het leveren van professionals is een taak van de universiteit. Executive search is voor veel bedrijven een opgave waarin nieuwe verbindingen en oplossingen vaker omarmt moeten worden. Hierdoor wordt het selectieapparaat en de werving en selectie van een bedrijf op de lange termijn versterkt.
Bruggen bouwen voor de toekomst!