Je advertenties dicht bij huis houden heeft grote voordelen. Experts in lokale marketing voorspellen dat gelokaliseerde zoekmachinemarketing op de lange termijn effectief zal blijven. De beste kanalen voor lokale advertenties op internet zijn e-mail, sms, sociale media, zoekmachine optimalisatie, gratis online vermeldingen en banner- en display-advertenties. In deze blog leer je ze allemaal te gebruiken.
Marketing en reclame op internet, dat ooit het domein was van grote bedrijven die profiteerden van het wereldwijde bereik, is nu een geweldige manier voor bedrijven om zich op een lokaal publiek te richten. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat jouw digitale marketing- en advertentie-inspanningen echt het lokale publiek bereiken en niet enkele verre gebruikers die nooit jouw klanten zullen worden? Dit is wat je moet weten over het gebruik van internet om reclame te maken voor jouw bedrijf bij een lokaal publiek.
Wat is het huidige lokale digitale marketinglandschap?
Gelokaliseerde zoekmachinemarketing is al lang een groot onderdeel van lokale digitale marketing. Daarom kan het huidige landschap van gelokaliseerde zoekmachinemarketing een aanwijzing zijn voor de toestand van het hele lokale digitale marketinglandschap. Uit onderzoek blijkt dat lokale marketingbureaus gemiddeld 19 klanten hebben, wat hoger is dan nationale bureaus, webdesign bureaus en freelancers. Bovendien werken de meeste klanten drie tot vijf jaar samen met lokale marketingbureaus, wat aangeeft hoe effectief digitale lokale marketing kan zijn.
Beste kanalen voor lokale reclame en marketing
Van de volgende kanalen is bekend dat ze effectief zijn voor lokale reclame en marketing.
Zoekmachinemarketing
Steeds meer mensen winkelen online. Consumenten beginnen hun aankopen vaak met een zoekopdracht in een zoekmachine. Daarom is zoekmachinemarketing zo effectief voor lokale advertenties. Als jouw website en inhoud aantrekkelijk zijn en rijk zijn aan zoekwoorden die verband houden met de omgeving en doelgroep, kun je in relevante zoekopdrachten verschijnen.
Lokale zoekmachine marketing begint met het optimaliseren van jouw website en bijbehorende content. Het omvat ook het creëren van nieuwe inhoud die aansluit bij trending zoekopdrachten van klanten. Mogelijk heb je de hulp nodig van een content marketing bureau om de beste resultaten te krijgen.
Marketing op sociale media
Je hebt waarschijnlijk veel advertenties gezien in je feeds voor sociale media. Jouw bedrijf kan in deze advertentieruimten klanten in de buurt bereiken. Je kunt klanten ook bereiken via niet-reclame-inhoud. Zo kun je bijvoorbeeld een van je sociale berichten sponsoren of een korte, pakkende kop maken die past bij een opvallende foto. Het gebruik van niet-betaalde inhoud is een langere, goedkopere en complexere strategie. Experts raden aan om consistent inhoud te uploaden en analyses op je berichten uit te voeren om de betrokkenheid bij te houden. Als je blijft doen wat goed werkt om jouw aanwezigheid bij klanten op te bouwen, kan dit leiden tot meer verkopen.
E-mail marketing
E-mail marketing is een beproefde manier om klanten te bereiken, vooral omdat heel veel mensen e-mail gebruiken. Dit is zelfs meer dan de helft van de wereldbevolking, wat jouw potentiële doelgroep enorm groot maakt. 72% van de mensen checkt hun e-mail ergens tussen het wakker worden en het begin van hun werkdag.
Je zult meestal gemakkelijk marketing via e-mail kunnen doen. Om te beginnen is e-mailmarketing software vaak zeer gebruiksvriendelijk, zelfs voor beginners. Bovendien kan marketing automatiseringssoftware e-mails verzenden wanneer klanten bepaalde acties ondernemen.
Sms-marketing
Je kunt heel veel potentiële klanten via sms bereiken, waardoor sms-marketing een krachtige manier is om je bedrijf bekendheid te geven. Sommige marketingplatforms voor sms bevatten ook automatiseringsfuncties die concurreren met die van e-mailmarketing. SMS-marketing is ook geweldig voor het verspreiden van snelle klantonderzoeken die jouw toekomstige marketing inspanningen kunnen informeren.
Coupons of direct mail
Natuurlijk, direct mail marketing is niet op internet gebaseerd, maar direct mail kan je helpen te profiteren van een effectieve internetstrategie. Uit onderzoek uit 2020 bleek zelfs dat direct mail-campagnes, wanneer ze naast andere marketingkanalen worden gebruikt, een hoger rendement op de investering opleveren dan de meeste andere tools.
Online vermeldingen
Je kunt jouw bedrijf gratis vermelden op tientallen websites die klanten kunnen doorzoeken om de producten of diensten te vinden die ze nodig hebben. Dit zijn onder meer prominente voorbeelden, zoals Google Business, Facebook en Yelp. Er zijn ook minder bekende websites, zoals TomTom, Judy’s Book en Hotfrog. Je kunt ook zoeken naar gratis vermelding websites die specifiek zijn voor jouw branche en daar vermeldingen maken.
Banner- en display-advertenties
Elke keer dat je een website bezoekt en advertenties tegenkomt, zie je display-advertenties. Mogelijk zie je ook vergelijkbare advertenties boven het menu van de website bovenaan de pagina. Dit zijn zogenaamde banner advertenties. Je kunt dit soort advertenties maken om lokale klanten te targeten. Je kunt het beste een banner- of display-advertentiecampagne maken via Google Ads. Dit platform geeft je de tools die je nodig hebt om effectieve campagnes te lanceren zonder dat je naar websites hoeft te zoeken voor advertentieplaatsingen. Je hebt alleen afbeeldingen, logo’s, koppen, beschrijvingen en video’s van hoge kwaliteit nodig. Nadat je je advertentie hebt ingediend, gaat deze doorgaans binnen één werkdag live.