De juiste reclame is cruciaal voor je onderneming. Ga goed geïnformeerd te werk, zodat je geen onnodige kosten maakt en alleen investeert in reclame die daadwerkelijk effectief is voor jouw bedrijf. Laat je een goedkope folder drukken voor een breed publiek, of wil je juist een sjiek ogende folder laten drukken om zo indruk te maken op een belangrijke opdrachtgever. Het is belangrijk om te bepalen wat je met jouw reclame wilt bereiken en wie je wilt bereiken.
1: Voor wie maak je reclame?
Om effectief reclame te maken, is het belangrijk om eens goed na te gaan voor wie je deze reclame maakt. Bepaal eerst of je reclame bedoeld is voor andere ondernemers (B2B) of voor consumenten (B2C). Dit vraagt namelijk een heel verschillende aanpak.
Daarmee ben je er nog niet. Je kan je doelgroep daarna nog duidelijker in kaart brengen. Richt je je op multinationals of is je reclame bestemd voor startende freelancers? Richt je je op 50-plussers of juist op jonge ouders? Is de reclame bestemd voor hoger opgeleiden of voor pubers?
2: Houd het simpel
Voor bijna alle doelgroepen geldt: houd het simpel. Het klink misschien gemeen, maar ga er vanuit dat je de lezers/kijkers lui en haastig zijn.
Probeer je te veel informatie in een reclame te proppen? Dan haken de meeste mensen al snel af. Vaak al binnen één of enkele seconden. Een vuistregel is om maximaal twee boodschappen in een reclame-uiting te verwerken. Verwoord deze bovendien zo simpel mogelijk.
3: Beeld is belangrijker dan argumenten
Veel ondernemers zijn geneigd te hoog in te zetten. Ze willen potentiële klanten overtuigen met rationele argumenten. Hoe goed deze argumenten ook zijn, vaak zijn ze niet het belangrijkste.
De beelden en vormgeving van je reclame zijn vaak bepalend voor het succes. Zet dus voor hierop in.
4: Speel in op emoties
Naast de juiste beelden en vormgeving, spelen ook emoties een zeer grote rol. Mensen maken veel keuze onbewust. We denken graag van onszelf dat we erg rationeel zijn, maar toch doen we heel veel op basis van emoties. Speel hier daarom op in.
Drie basisemoties om rekening mee te houden zijn:
• Ik wil iets leuks, ik wil plezier, ik wil blijdschap.
• Ik ben bang dat er iets misgaat of dat ik iets misloop.
• Ik wil ergens bij horen, ik doe graag wat anderen ook doen.
5: Vergeet papier niet
In deze tijd waar alles digitaal gaat zou je het bijna over het hoofd zien, maar papieren reclame wordt nog steeds erg goed gelezen. Uit onderzoek dat NOM Folder Monitor in 2017 deed, bleek dat:
• 84% papieren folders leest
• 59% alleen papieren folders leest
• 84% in actie komt n.a.v. papieren folders
Een folder is daarom nog steeds een erg goede manier om je business onder de aandacht te brengen.