Waarom mislukken veel fusie- en bedrijfsovername deals? In onze ervaring mislukken ze simpelweg omdat de verkoper niet voorbereid is op de grondige inspectie die investeerders en kopers op hun bedrijf uitvoeren. Dergelijke transacties bij een bedrijf verkopen zijn complexe processen met veel variabelen. Dit artikel bespreekt enkele problemen die veel voorkomen in de aanloop naar transacties die veelbelovende kansen voor verkopers snel kunnen laten ontsporen.
De bedrijfsleiding van de verkoper is te betrokken
Als je te veel betrokken bent bij de dagelijkse gang van zaken in je bedrijf, zodat je onmisbaar bent, kan dat ertoe leiden dat een koper terugdeinst voor een overname van het bedrijf. Onlangs werd er een onderzoek uitgevoerd naar een snelgroeiend bedrijf dat gepositioneerd is in een grote en groeiende markt en buitengewone marges heeft. Maar sommige kopers waren op hun hoede. Waarom? Omdat ze overwogen de eigenaren een heel groot deel van het geld voor het bedrijf te geven, wat de eigenaren de vrijheid zou geven om op elk moment ermee te stoppen. Voor sommige kopers was dit risico te groot. Spreid de management verantwoordelijkheden over een managementteam. Dit levert veel minder risico op voor kopers, waardoor het bedrijf veel waardevoller wordt.
De verkoper ziet de kwaliteit van de verdiensten over het hoofd
Het feit dat een onderneming een paar jaar een goede periode heeft gehad, betekent niet noodzakelijkerwijs dat die prestatie zich in de toekomst zal voortzetten. Een koper koopt eigenlijk toekomstige kasstromen. Ze zullen diep ingaan op wat de inkomsten vormen, met de nadruk op componenten die in de toekomst niet duurzaam zijn. Wat de koper berekent, kan uiteindelijk heel anders zijn dan wat de eigenaar verwacht, wat leidt tot een nieuwe transactie die het vertrouwen kan aantasten en een deal kan doen mislukken. Zorg dat je een goed beeld krijgt van hoe de koper de inkomsten zal zien voordat je met potentiële kopers in zee gaat.
Verkoper hamstert werkkapitaal
Eigenaren van particuliere bedrijven hebben de neiging om werkkapitaal op te potten, of het nu gaat om contant geld of overtollige voorraden. Het hamsteren kan schadelijk zijn voor de perceptie van de ondernemingswaarde en het kan resulteren in negatieve aankoopprijs aanpassingen bij een verkoop. In veel gevallen zijn deals mislukt vanwege tegengestelde opvattingen over werkkapitaal. Optimaliseer de voorraad door verouderde voorraad weg te werken en traag bewegende voorraad te minimaliseren. Verdeel overtollige contanten op de balans, zodat je kunt aantonen dat het bedrijf gedurende een bepaalde periode (12 tot 18 maanden) kan opereren met het minimale benodigde bedrag aan werkkapitaal.
Verkoper wordt verrast door verborgen milieukwesties
Houd rekening met mogelijke milieuproblemen met betrekking tot jouw faciliteiten. Zelfs als het bedrijf niet deelneemt aan activiteiten die een milieuprobleem kunnen vormen, moet je ervoor zorgen dat de activiteiten in het verleden niet hebben geleid tot aantasting van het milieu die risico’s met zich meebrengen die kopers zouden ontdekken bij een beoordeling van het pand. Milieu verrassingen in een laat stadium kunnen ernstige problemen zijn, vooral wanneer er sprake is van herstelkosten. Laat een gerenommeerd en bij voorkeur erkend milieubedrijf milieu beoordelingen uitvoeren en start met herstel als er problemen worden gevonden. Dit maakt het veel gemakkelijker om deze aan te spreken wanneer je met kopers praat.
Verkoper legt rechtsverhoudingen met werknemers niet goed vast
Zorg ervoor dat je over arbeidsovereenkomsten beschikt, met name voor werknemers die intellectuele eigendom voor jouw bedrijf ontwerpen of ontwikkelen. Zorg ervoor dat het namens jou ontwikkelde eigendom van jou is en niet van hen. Maar pas ook consequent voordelen toe, zoals eerlijke behandeling, toewijzing van opties, enz. Elk van deze, verkeerd geadresseerd, kan leiden tot echte kosten. Controleer jouw overeenkomsten met werknemers en zorg ervoor dat ze nauwkeurig de relaties weerspiegelen die je met hen hebt en vice versa.