Het voor het eerst opzetten van een digitale marketing campagne kan voor sommige bedrijven een flinke uitdaging zijn. Heb jij als kleine of middelgrote onderneming (MKB), een kleiner budget of minder middelen voor het beheer van dergelijke campagnes? Dan moet je anders met je SEO omgaan. Het is daarom verstandig om een online marketing bureau in te schakelen. Daarnaast moet je ook nog weten waar je precies aan moet denken als MKB bedrijf met betrekking tot je online marketing. Wat er precies anders is aan digitale marketing voor het MKB en welke strategieën jouw bedrijf online kunnen helpen, lees je in onderstaande blog.
Digitale marketing voor het MKB werkt het beste met een multi-channel benadering die kan helpen de online aanwezigheid op te bouwen via de meest succesvolle strategieën zoals betaalde advertenties, zoekoptimalisatie en sociale media. Veel kleine en middelgrote ondernemingen stoppen binnen 1 jaar. Gelukkig is het vinden van de juiste internet marketing tegenwoordig goed te realiseren voor elk bedrijf, zeker met wat hulp. En als die internet marketing goed is, heb je als bedrijf een grotere kans van slagen.
De kans is groot dat je al hebt gehoord over de meest populaire digitale marketingstrategieën zoals SEO en betaalde advertenties. Dit zijn nog steeds de meest belangrijke opties wat betreft internet marketing. Zonder deze strategieën als basis te gebruiken, wordt het in principe onmogelijk om de online aanwezigheid van jouw bedrijf op te bouwen.
Digitale marketing opties voor het MKB op korte en lange termijn
Eerst wil je natuurlijk weten wat je kunt verwachten van online marketing en wat de doelen van je bedrijf moeten zijn, of het nu gaat om resultaten op korte termijn of groei in de toekomst, of wat waarschijnlijker is voor de meeste bedrijven, beide.
In staat zijn om snel en op korte termijn resultaten te boeken, is een cruciaal onderdeel van hoe je als onderneming je online marketing strategie moet aanpakken. Betaald adverteren is daar een hele goede optie voor. Pay-per-click adverteren is een van de meest voorkomende en succesvolle vormen van marketing, omdat het snelle resultaten biedt.
Waarom is de juiste content zo belangrijk voor bedrijven?
Content is het startpunt voor vrijwel elk belangrijk onderdeel van online marketing. Voor zoekoptimalisatie, sociale media en meer: het doel om meer bezoekers naar je website te leiden, betekent niets als er geen inhoud voor hen is wanneer ze daar aankomen. Zoekmachines zien inhoud als een primaire factor voor het rangschikken van het algoritme, en veel sociale-mediaplatforms leggen ook de nadruk op inhoud.
Daarom moet je je als klein- of middelgroot bedrijf richten op een content marketingstrategie die overgaat in andere strategieën: trefwoordenonderzoek, blogs, sociale media en betaalde advertenties op sociale media. Aangezien zoekmachines de inhoud als zo’n belangrijk ranking signaal gebruiken, zal dit bedrijven helpen meer leads te krijgen, klanten te interesseren en verkoop leads uit de SEO verkoop funnel te krijgen.
Een van de belangrijkste nieuwe MKB internet marketingconcepten is Google’s EAT (wat staat voor expertise, authoritativeness, and trustworthiness) als leidend principe voor wat goede content is. Het benadrukt voor marketeers het groeiende belang van legitieme en betrouwbare inhoud. Het concept “EAT” van Google werkt als een gids voor het MKB die SEO en inhoud samen gebruiken. Het specificeert dat een “pagina van hoge kwaliteit een gunstig doel moet hebben.”
Het idee van ‘doel’ is hier erg belangrijk, omdat het verwijst naar een ander concept dat is geïntroduceerd binnen de Google-richtlijnen voor het beoordelen van de kwaliteit van het zoeken naar goede inhoud die voldoet aan de ‘behoeften’ voor de bezoekers.
De beste digitale marketing campagne voor het MKB zet sitebezoekers en potentiële klanten altijd op de eerste plaats. Het creëren van inhoud, blogs, bestemmingspagina’s en andere inhoud moeten altijd worden gebouwd met de primaire focus van “hoe kan ik bezoekers helpen krijgen wat ze nodig hebben?”