Net als bij de meeste andere media die worden gebruikt voor het gebruiken van reclameboodschappen, bieden televisie en radio duidelijke voordelen. Radio en tv zijn vijf van de media die de traditionele media vormen. De andere media zijn kranten, tijdschriften en internet. Bedrijven bouwen doorgaans advertentiecampagnes die afhankelijk zijn van een of meer van deze media samen met andere ondersteunende media. Dus rijst de vraag of het interessant is om reclame zendtijd inkopen op radio of tv. In dit artikel kijken we voor wie dit interessant is en wat de voordelen zijn.
Het bereik van televisiereclames is groot
Bereik is een groot voordeel bij tv-advertenties. Ondanks de hogere kosten hebben adverteerders de meeste kans om via televisie een groot publiek te bereiken. Bereik is het totale aantal mensen dat is blootgesteld aan de advertentie boodschap. Ondernemingen die zich richten op het genereren van naamsbekendheid hebben vaak bereik als hoofddoel. Het is niet ongebruikelijk dat de hoogst gewaardeerde primetime-televisieprogramma’s op een bepaalde avond honderdduizenden kijkers hebben.
Creativiteit voor televisiereclame
Televisie biedt ook de grootste creatieve kans onder de traditionele media. Het heeft visuele elementen, maar het heeft ook dynamische beweging. Adverteerders proberen in hun advertenties vaak verhalen te vertellen die een impact hebben op het publiek. Creativiteit kan een merk meer betekenis geven dan het basisproduct. Met tv kun je je richten op emotionele connecties, personages creëren waarmee het publiek zich kan identificeren en een zintuiglijke aantrekkingskracht bieden.
Radio reclame kosten
Radio wordt doorgaans gezien als een van de goedkopere traditionele media. Afhankelijk van hoe je het bekijkt, leidt dit tot of is het een gevolg van het feit dat lokale bedrijven een aanzienlijk deel van de radio reclame uitmaken. Radio heeft niet de videoapparatuur en logistiek nodig om duurdere televisiecommercials te produceren. Radio spots zijn dan ook goedkoper dan tv-plaatsing en worden vaak verkocht in pakketten van een bepaald aantal spots in een rotatie.
Voordeel van radio reclame
Radio en kranten bieden de meest actuele advertentieplaatsingen van alle traditionele media. Dit komt de adverteerder op twee manieren ten goede. Een daarvan is dat de doorlooptijd een advertentie erg kort is. Een veelgebruikt tijdsbestek van een radio advertentie is drie weken productie en twee weken om een totale media-aankoop te ontwikkelen, een advertentie van sterke kwaliteit te produceren en aanzienlijke zendtijd te kopen.
Kleine bedrijven kunnen vaak binnen een paar dagen produceren en de advertentie plaatsen. Tijdigheid betekent ook dat je sneller berichten kunt sturen om lopende zakelijke activiteiten en promoties te promoten.
De belangrijkste verschillen tussen sociale media en tv- en radioreclame
Sociale media, televisie en radio bieden heel verschillende mogelijkheden voor adverteerders die hun merk- en product boodschappen bij de doelgroep willen krijgen. In sommige gevallen geeft een bedrijf misschien de voorkeur aan een geconcentreerde benadering die slechts één van deze mediatypen benadrukt. Andere keren zijn geïntegreerde benaderingen afhankelijk van al deze media om klanten te bereiken en te beïnvloeden. Bij het kiezen tussen advertentie media, zoals tv versus sociale media, helpt het om te begrijpen hoe alle media werken, zodat je de combinatie kunt kiezen die het meest logisch is voor jouw bedrijf en publiek.
Verschillende kosten per mediakanaal
Deze drie media kanalen hebben zeer verschillende kosten. TV is traditioneel het duurste medium in termen van absolute kosten. Radio is een meer betaalbare optie voor lokale bedrijven. De productie kost meestal een paar honderd dollar, en je kunt maandelijkse pakketten kopen. Zelfbeheerde media hebben weinig tot geen plaatsingskosten, hoewel je werknemers betaalt om de accounts te beheren. Als je social media uitbesteed, betaal je normaal gesproken per uur of per bericht en prijzen kunnen erg uiteenlopen.