Er is schaarste. Ja je leest het goed. Er is nog steeds schaarste op de arbeidsmarkt en dat betekent dat het een stuk lastiger is om je openstaande vacatures in te vullen. Er zijn wellicht veel werkzoekenden maar er is ook een ontzettend groot aanbod van bedrijven die werknemers zoeken. Daarom is het nu essentiëlere dan ooit om aan de slag te gaan met je employer branding. Wellicht ben je hier al wel mee begonnen maar wil je er graag nog wat meer over lezen, of wellicht heb je nog geen idee wat dit betekent. In dit blogartikel nemen we je kort mee in de aspecten van employer branding en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen.
Een aantrekkelijk merk is niet alleen voor de consument
Waarschijnlijk hou je je al jaren bezig met het creëren van een aantrekkelijk merk voor de consument. Je wilt natuurlijk dat de consument jouw dienst of product verkiest boven de dienst of het product van andere aanbieders. Dit is de reden waarom je je bezighoudt met branding. Je wilt een sterk merk waar mensen op vertrouwen en die mensen keer op keer weer kiezen omdat je doet wat je zegt en je beloftes waarmaakt. Niet alleen voor de consument is het merk belangrijk. Ook voor de employer kan het merk een grote rol spelen in de beslissing voor een werkgever.
Extern winnen is intern beginnen
Een sterk merk creëren en bezig zijn met de employer branding is allereerst ontzettend belangrijk om je huidige werknemers te binden, boeien en te betrekken bij het proces, en daarnaast ook heel belangrijk om potentiële kandidaten te werven. Het gaat erom dat je een goede werkgever bent en dat de interne situatie heel transparant en aantrekkelijk wordt geformuleerd naar buiten toe. Door extern te communiceren wat je intern waarmaakt creëer je een sterke employer brand waarmee je een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie kunt bereiken als werkgever in de arbeidsmarkt.
Uitbesteden van het recruitmentproces
Je kunt het recruitmentproces ook uitbesteden en tegelijkertijd jouw naamsbekendheid op professionele wijze vergroten. RPO staffing is een recruitment bureau die gespecialiseerd is in het neerzetten van een complete candidate journey. Ze kunnen in alle stappen ondersteunen van sollicitatie tot en met de onboarding. Ze werken als een verlengstuk van jouw bedrijf waardoor zij bouwen aan jouw werkgeversmerk en employer branding. Alle communicatiemiddelen worden volledig in jouw eigen huisstijl ingericht net als de werken-bij pagina en alle vacatureteksten. De sollicitanten krijgen hierdoor het gevoel dat ze rechtstreeks bij jouw bedrijf solliciteren.