Als ondernemer kun je tegenwoordig niet meer zonder een website. Met een website bereik je een veel breder publiek, ben je niet langer afhankelijk van de omvang van je fysieke winkel, enzovoorts. Een eigen website maken hoeft daarbij helemaal niet zo lastig te zijn! Tegenwoordig bestaan er verschillende platforms met een eigen SiteBuilder, die je kunt gebruiken om binnen een paar muisklikken de basis van je website online te zetten. Naast zo’n online SiteBuilder kan ook het gebruik van een content management systeem (CMS) een optie zijn. Bekende voorbeelden hiervan zijn Joomla en WordPress. Je kunt ze gratis downloaden en installeren op je hosting pakket.
In dit artikel vind je een aantal tips, die je helpen om op korte termijn je eigen geoptimaliseerde website live te zetten.
Tip 1: zoek een geschikte domeinnaam en schaf hosting aan
De eerste stap in de ontwikkeling van je eigen website is het registreren van een domeinnaam. De domeinnaam kan je bedrijfsnaam zijn, maar ook een afgeleide daarvan. Belangrijk is dat je het gebruik van streepjes en cijfers vermijdt. Dit maakt de domeinnaam onnodig ingewikkeld. Naast een goede domeinnaam is het aanschaffen van goedkope webhosting noodzakelijk. Op je hosting pakket installeer je het CMS. Zeker voor een beginnende website hoeft webhosting helemaal niet zo duur te zijn. Kies bij voorkeur voor een server in Nederland of België.
Tip 2: zorg dat de vormgeving aansluit op je doelgroep
Het is belangrijk dat je doelgroep zich herkent in de stijl van je website. Zou dat niet het geval zijn, dan loop je onnodig veel omzet mis. Klanten zoeken naar een concurrent, waarvan de vormgeving van de website hen meer aanspreekt. Probeer voor de ontwikkeling van je website een beeld te schetsen van je ideale klant, bijvoorbeeld op basis van klanten die je fysieke winkels bezochten in het verleden. Kijk goed naar het gebruik van verschillende kleuren, de opbouw van de lay-out van je website, enzovoorts.
Tip 3: bouw voortdurend verder aan je website
Belangrijk is dat je jezelf beseft dat een website nooit klaar is. In die zin, dat het essentieel is om voortdurend nieuwe content aan de website toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan leuke artikelen over nieuwe producten in je assortiment. Door content toe te blijven voegen zullen klanten sneller nog eens terugkeren naar je website. Daarbij verbetert deze content de positie van je website in de zoekresultaten. Hoe hoger je in de zoekresultaten staat, des te meer bezoekers zal je website ook trekken.