Relatiegeschenken zijn een uitgave (kosten) waar je niet onmiddellijk het resultaat van ziet. Het is dan ook niet altijd makkelijk om het juiste relatiegeschenk aan de juiste persoon te geven. Wij gaan in dit artikel niet op zoek naar verschillende populaire of minder populaire relatiegeschenken. Wij geven jou hier wél een aantal tips voor het uitkiezen van de juiste relatiegeschenken.
1. Waar komt je geschenk terecht?
Een goede vraag! De bedoeling is dat je geschenk (met waarschijnlijk je logo en bedrijfsgegevens er op) zo veel mogelijk in de kijker staat. Geschenken die specifiek in de keuken of in de badkamer gebruikt worden, kunnen wel leuk zijn, maar ze gaan hun doel voorbij. Denk daarom aan objecten die lang meegaan, die onderling uitgewisseld worden of die vaak gebruikt worden op openbare plaatsen, in verenigingen of op het kantoor bijvoorbeeld.
2. Kies je geschenk in lijn met je onderneming
Als het enigszins mogelijk is, kies dan voor een geschenk dat wat te maken heeft met je bedrijf. Kies bijvoorbeeld het geschenk in je bedrijfskleuren: dit is meteen een belangrijk herkenningspunt voor je firma. Daarnaast kun je ervoor kiezen om het geschenk te laten aansluiten met je bedrijfsfilosofie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ecologisch verantwoorde geschenken of ga uitsluitend voor fair trade producten. Het laat zien dat je niet alleen een boodschap verkondigt, maar dat je trouw blijft aan je filosofie, zelfs als het om een klein geschenkje gaat.
3. Kies de waarde in functie van de ontvangers
Wees niet te zuinig op je budget. Een tikkeltje meer uitgeven kan een grote meerwaarde betekenen in je relaties met je klanten. Zorg voor zowel dure als minder dure relatiegeschenken en geef ze in functie van wat de klant voor jou betekent of in de toekomst kan betekenen. Een ‘ondermaats’ geschenk doet soms meer schade dan helemaal geen geschenk.
4. Wees origineel
Het moeilijkste aan een relatiegeschenk ik het origineel zijn. Wat moet je nog gaan uitvinden om toch maar op te vallen tussen al die andere geschenken. Misschien kun je met een aantal collega’s een korte brainstorm houden en vragen wat zij onder originaliteit verstaan. Je zult versteld staan welke ideeën er boven komen. Laat al de ideeën even bezinken en ga dan voor originaliteit. Vergeet ook de uitstraling van de verpakking niet. Ook hier kun je je originaliteit tonen.
5. Denk aan het geefmoment
Last but not least: wanneer geef je je geschenk aan je klant? Zomaar even tussendoor of bij een speciale gelegenheid? Doe je er zelf een persoonlijk woordje van dank bij of laat je het bezorgen? Maak van het geefmoment een moment dat bijblijft. Ook dat is een blijk van waardering.