Site pictogram Flexondernemen

Het belang van het geven van een goede eerste indruk

het belang van een goede eerste indruk

Als sollicitant weet je dat het maken van een goede eerste indruk belangrijk is. Je volgt de laatste sollicitatie trends en bereid je goed voor en hebt met zorg je cv opgesteld en een sollicitatiebrief geschreven. Je verschijnt op tijd op het sollicitatiegesprek en hebt je outfit zorgvuldig uitgekozen. Alles voor een goede eerste indruk. Als bedrijf is het zeker zo belangrijk om een goede eerste indruk te geven. Zowel bij klanten als werknemers. Hoe zorg je voor zo’n goede eerste indruk en wat is het belang ervan?

Denk na over je imago

De eerste indruk bepaalt voor een belangrijk deel het imago van je bedrijf. Hoe wil je als bedrijf overkomen op de buitenwereld? Denk daarover na en zorg voor een eenduidig beeld naar buiten. Instrumenten die je helpen bij het realiseren van je imago zijn je communicatie, zoals je reclame-uitingen, maar ook het eerste contact met de receptioniste en de mogelijkheid om bij binnenkomst een kop koffie te drinken. Dit alles bij elkaar moet ervoor zorgen dat medewerkers en klanten een positief beeld van je bedrijf hebben. Het zit in kleine dingen zoals voldoende parkeerplekken voor bezoekers, een schoon toilet en verzorgde visitekaartjes. Hebben alle werknemers hetzelfde type kaartje en kloppen de gegevens nog? Sluiten de offertemappen of presentatiemappen aan bij je huisstijl? Kijk eens bij De Voogt Mappen & Verpakkingen voor mappen die een goede indruk achterlaten.

Contact met klanten

Bij een goede eerste indruk gaat het niet alleen om huisstijl en uiterlijk, maar ook om gemeende interesse. De klant is binnengestapt en deze klant wil je ook binnen houden. Toon oprechte belangstelling en leg echt contact met je klant. Luister actief en toon interesse. Zo kan je hier bij een volgende afspraak ook weer op terugkomen en bijvoorbeeld vragen hoe de vakantie geweest is. Hiermee laat je zien dat je de klant ziet als persoon en niet alleen als zakelijke deal.

Employer branding

Employer branding is een mooie term waarmee het imago van je bedrijf als werkgever bedoeld wordt. Je wilt aantrekkelijk zijn voor je huidige werknemers, maar ook voor toekomstige werknemers. Zijn je werknemers tevreden? Dan trekt dit ook sneller nieuwe medewerkers aan. Een instrument dat je helpt bij je employer branding is de inzet van social media. Je deelt hierbij foto’s van de werkplek, nieuws en quotes van medewerkers. Ook blogs waarin mensen vertellen hoe het is om bij je onderneming te werken doen het goed. Zorg voor een inspirerende werkomgeving waarbij je de kleuren van de huisstijl verwerkt in de inrichting van de werkplek.

Met deze tips maak je een goede eerste indruk.

Mobiele versie afsluiten