Je klantenbestand is een erg waardevol iets. Het zijn mensen die al hebben laten zien vertrouwen in jouw product of dienst te hebben door het te hebben aangeschaft. Het is dan ook belangrijk dat je dit klantenbestand koestert en alles daar uit haalt wat kan. Allereerst zijn er natuurlijk de gegevens zelf. Zorg dat die zo goed mogelijk worden opgeslagen en dan is met name het e-mail adres erg belangrijk. Via die weg kun je klanten namelijk op de hoogte stellen van acties, nieuwe producten of diensten via bijvoorbeeld een email marketing systeem van Flexmail. En dus leek het ons tijd om te kijken hoe je een goede e-mailing maakt.
Een goede e-mailing laat een klant tot actie (call to action) komen. Hiervoor dien je echter wel eerst de aandacht te trekken, interesse te kweken en een verlangen op te wekken. Vaak gaat het echter al fout bij de eerste stap. Hoe krijg je aandacht van je potentiële klant op internet?
Alles begint met het trekken van aandacht
Het benoemen van klantvoordelen bevordert het openen van een e-mail. Zorg dan ook voor een catchy titel van je mail, die mensen ertoe overhaald om de mailt te openen. Wanneer het niet lukt om een goede onderwerpregel te bedenken dan wordt de mail vaak niet geopend. Daar gaat je werk! Die onderwerp-regels van mails moeten intrigerend werken en nieuwsgierigheid opwekken. De ontvanger zou moeten worden geprikkeld en zich gaan afvragen: “Wat voor cadeau zou het zijn?”, “Welke gratis tip kan ik krijgen?”, “Welke voordelen zou dit product voor mij hebben?”.
Wat moet je niet doen?
Zorg echter wel dat je geen misleidende onderwerpen gebruikt. Dat wordt genadeloos afgestraft. Die ene keer zul je de klant hebben overgehaald om de mail te openen, maar als deze dan niet levert wat het onderwerp claimt, zal men de volgende mail niet zo snel meer openen, of nog erger, men zal zich uitschrijven uit je mailing list. Geef daarnaast afbeeldingen geen alt-tekst, want diverse mailprogramma’s laten deze tekst als intro zien in het mail overzicht.
Interesse kweken bij de (potentiële) klant
Het doel van mailings is natuurlijk om meer klanten aan je te binden en huidige klanten geïnteresseerd te houden. Is je mail geopend, dan staat de volgende uitdaging voor de deur: interesse kweken.
Mensen gaan steeds minder lezen en steeds meer scannen. Via allerlei eye-tracking studies is aangetoond dat afbeeldingen de eerste aandacht trekken. Zorg dus voor een goed opgemaakte e-mail met duidelijke indeling met voldoende witruimte. Dit helpt de lezer om te focussen. Omtrent dit onderwerp is erg veel te vinden op internet, verdiep je er dus maar eens goed in!
Bepaal welk doel jouw mailing moet hebben
De eerste 3 seconden zijn van groot belang. Bepaal dan ook voor jezelf of een e-mailing een nieuwsbrief is of een verkoopfolder. Wat is het doel van de folder? Wil je dat je ontvanger enthousiast wordt van je producten of diensten? Of wil je aanbiedingen onder de aandacht brengen?
Hier moet een goede mailing aan voldoen:
– Stem de mailing allereerst goed af op de ontvanger.
– Gebruik opsommingstekens om klant voordelen op te sommen.
– Zorg voor aansluiting bij de onderwerpregel.
– Zorg voor rust. Een drukke mailing is een belediging voor de ontvanger.
– Focus op het klantvoordeel.
– Schets een beeld van het doel dat bereikt kan worden en niet de eigenschappen van een product of dienst.
– Zorg dat je regelmatig nieuwsbrieven verstuurt.
– Geen oud nieuws melden.