Wanneer het op de wondere wereld van marketing aankomt is het soms moeilijk om door de bomen het bos nog te kunnen zien. Helemaal begrijpelijk, aangezien het een abstracte en dynamische wereld is waarin veel verandert en waarbij het dus moeilijk is om als niet-marketeer te allen tijde op de hoogte te zijn. Zelfs wanneer je wel werkzaam bent in -of betrokken bent bij- de marketingwereld, is het soms moeilijk om up-to-date te blijven.
In dit artikel wordt dieper ingegaan op de specifieke eigenschappen van twee verschillende soorten marketingbureaus: het strategisch marketingbureau en het online marketingbureau. Zo proberen we de verschillen tussen beide aan te geven.Want ja, er is wel degelijk een verschil tussen de twee. En vrees niet, we houden het kort en overzichtelijk.
Wat doet een strategisch marketingbureau?
Bij strategische marketing draait het om het uitzetten van een planningsproces, met als doel de onderlinge afstemming van marktmogelijkheden en de interne mogelijkheden binnen het bedrijf. Een strategisch marketingbureau werkt samen met klanten bij het formuleren van een concrete marketingstrategie. Binnen dit proces wordt de huidige strategie besproken, er wordt een doelgroepanalyse gemaakt, kansen worden gedefinieerd en er wordt advies gegeven omtrent het realiseren van o.a.:
- Het gehele stappenplan van A tot Z
- Web development: het bouwen van websites
- Online Advertising: adverteren op internetsites via online display, webvertising, bannering, web ads etc.
- Content Strategie: vastleggen van strategische keuzes die via contentmarketing ten uitvoer worden gebracht
- Storytelling: informatie over een merk, product, dienst of bedrijf omzetten en vertalen naar een persoonlijk verhaal
- Customer Journey: het inspelen van marketeers op de weg die de consument aflegt naar het beslissen van een aankoop
Vervolgens giet een strategisch marketingbureau de juiste boodschap in de vorm die geschikt is voor de opdrachtgever: branding, logo, website, banners, drukwerk, social media, Google ADWords etc.. Alles wat nodig is om de marketingdoelstellingen te behalen.
Wat doet een online marketingbureau?
Een online marketingbureau maakt gebruik van het internet als medium om bedrijven, diensten, producten en merken voor hun opdrachtgevers onder de aandacht te brengen bij een doelgroep. Om dit te doen leveren ze verschillende diensten die allen het uiteindelijke doel hebben om de online vindbaarheid van de opdrachtgever te vergroten. Denk hierbij aan o.a.:
- Zoekmachine optimalisatie (SEO): Het optimaliseren van een website zodat deze een hogere positie krijgt in zoekmachines als Google en Bing
- Adverteren in zoekmachines (SEA): het inzetten en optimaliseren van Google Adwords of Bing Ads advertenties
- Social Media Marketing: een social media strategie bepalen om een relatie met de klant op te bouwen via social media als Facebook, Instagram en LinkedIn
- Contentmarketing: een website vullen met waardevolle en relevante informatie
- E-mailmarketing: het versturen van e-mailnieuwsbrieven
Er is dus het een en ander aan overlapping tussen de twee, maar het zijn wel degelijk twee verschillende disciplines. De keuze tussen de twee hangt af van de wensen en behoeften van de opdrachtgever. Wanneer een opdrachtgever duidelijk in kaart heeft welke boodschap ze willen communiceren, maar daar online nog niet erg succesvol in is, is het beter af bij een online marketingbureau. Wanneer een opdrachtgever nog niet helemaal helder heeft wie de doelgroep is en hoe ze deze willen bereiken is een strategisch marketingbureau meer geschikt bij het onderzoek naar, en het bedenken van, de juiste marketingstrategie.