Site pictogram Flexondernemen

Hoe bepaal je de juiste vorm van reclame voor jouw bedrijf

vlag bedrukken

Als je net bent begonnen met je bedrijf, wil je natuurlijk dat mensen over jouw en je bedrijf horen. Daarom zul je reclame moeten gaan maken. Een reclamecampagne kan je namelijk net dat zetje geven dat jij en je beginnende onderneming nodig hebben. Uiteraard zijn er veel verschillende soorten reclames. Voordat je dus gaat stickers bestellen of een vlag bedrukken zul je eerst moeten onderzoeken welke reclame past bij jouw bedrijf. In dit artikel bespreken we de verschillende vormen van reclame voor ondernemers. 

Verschillende soorten reclame

Al is je product of dienst nog zo goed, klanten moeten je bedrijf wel eerst opmerken voor ze deze kunnen aanschaffen. Daarom moet je aan de slag te gaan met je marketingstrategie. Reclame maken is een belangrijk onderdeel van deze strategie.

Er zijn veel verschillende manieren om aan promotie te doen en zo je doelgroep te bereiken. We benoemen er een aantal voor je.

Direct marketing

Bij direct marketing stuur je als bedrijf een directe boodschap naar je klanten. Zo kun je bijvoorbeeld advertenties online plaatsen op websites of social media, maar ook maken voor kranten en tijdschriften. Verder kun je zoekmachinemarketing (ook bekend als SEA, niet te verwarren met SEO) toepassen en spotjes produceren voor radio en/of televisie. Meestal zit hier een behoorlijk prijskaartje aan en is dit (nog) niet interessant voor beginnende bedrijven.

Content marketing

Bij content marketing promoot je niet direct je product of dienst, maar geef je de klant stukjes kennis, of bijvoorbeeld entertainment, die ermee verband houden. Het grote voordeel van deze vorm van reclame is dat het niet overkomt als reclame.

Guerilla Marketing

Guerilla marketing kann budget technisch gezien interessant zijn voor veel bedrijven. Je probeert daarbij namelijk met zo min mogelijk kosten, op een originele manier, een goede impact te maken. Let echter wel op, want dit soort reclame past niet bij elk bedrijf. Heb jij een accountantskantoor, dan kun je beter even verder zoeken naar de juiste reclame uiting voor jou in plaats van guerilla marketing in te gaan zetten.

Stel doelen voor jezelf

Voordat je enthousiast een reclamecampagne opzet, moet je eerst uitzoeken wat je met het adverteren wilt en kunt bereiken. Denk als ondernemer vooral niet te groot en blijf realistisch. Het is onwaarschijnlijk dat je met de promotie van een spectaculaire kortingsactie in één keer de vloer aanveegt met de gevestigde concurrentie. Het is dan vaak beter om meerdere kleine marketingacties uit te voeren.

Als je bovenstaande doelen gaat bepalen, kun je denken aan:

– het aantrekken van nieuwe klanten of opdrachtgevers.

– het behouden van jouw bestaande klantenkring en deze groep aansporen tot nieuwe aankopen.

– bestaansrecht van jouw bedrijf vaststellen en de naamsbekendheid vergroten.

– klanten duidelijk maken dat ze voor de beste deals bij jou (en niet bij de concurrent) moeten zijn.

Vervolgens kun je op papier zetten hoe je deze doelen denkt te kunnen bereiken. 

Welke boodschap wil je overbrengen?

Maak jouw boodschap die je gaat gebruiken in je reclame uitingen zo concreet mogelijk. Wat wil je jouw (potentiële) klanten met de campagne duidelijk maken? Probeer deze boodschap samen te vatten in een enkele zin. Veel ondernemers maken de fout om meerdere doelen te willen behalen door deze in één boodschap te proppen. Doe dit echter niet, want het werkt veel beter om elke boodschap toe te spitsen op een bepaald doel.

Wees origineel

Reclame moet tegelijkertijd prikkelend en onderscheidend zijn. Let op: out of the box denken is goed, maar het moet niet te vergezocht zijn. Een ijzersterke reclameboodschap bedenken is een vak apart. Overweeg om hiervoor een professioneel bureau in te huren. Test een zelf bedachte campagne altijd eerst in je omgeving en professionele netwerk. Als zij de clou van een geestig bedoelde slogan al niet begrijpen, is de kans groot dat deze boodschap ook bij potentiële klanten niet aankomt en dat het eerder negatief voor je bedrijf is dan positief.

Leer je klant kennen

Reclame is een uiterst effectieve manier om de juiste doelgroep te bereiken. Het is dus essentieel dat je jouw doelgroep goed leert kennen en de advertenties daar vervolgens op toespitst. Probeer dus eerst een goed beeld te vormen van je doelgroep. Het is slim om hiervoor een klantenanalyse te maken. Zo ontdek je wie je potentiële klanten zijn en hoe je ze kunt bereiken.

De kosten

De kosten voor reclamecampagnes lopen behoorlijk uiteen. Voor een advertentie in de krant ben je veel meer geld kwijt dan voor een online campagne op bijvoorbeeld Facebook. Daar kun je trouwens zelf aangeven hoeveel geld je wilt uitgeven en op welke doelgroep je je wilt focussen met je reclame.

Mobiele versie afsluiten