De snelste weg naar je klant
Om succesvol te zijn als ondernemer zijn tal van factoren nodig. Een goed businessplan, een goed product, kwaliteiten als creativiteit, doorzettingsvermogen, overtuigingskracht, resultaatgerichtheid en het durven nemen van risico’s zijn er slechts enkele van. Maar een bloeiende zaak vereist natuurlijk ook klanten. Hoe vindt je die nu het best? Hoe bereik je met andere woorden de juiste doelgroep voor je product of je dienst? Het komt er uiteraard op aan om zo kostenefficiënt mogelijk te werken. Geef je (veel) geld uit aan reclame, dan wil je natuurlijk dat die de juiste mensen bereikt. Hieronder enkele tips die je op weg kunnen helpen om de passende personen aan te trekken in de grote groep consumenten die onze wereld rijk is.
Online marketing
Hype of niet, alles wat met het internet te maken heeft, is in. Je kunt maar beter meevaren met dit schip wil je een breed publiek aantrekken. Zorg voor een eigen website en hou die up-to-date. Kijk vooral uit dat je site hoog scoort in de zoekresultaten, want potentiële klanten surfen meestal slechts naar de eerste sites die zich aanbieden wanneer ze een bepaalde zoekterm intikken. SEO is dus heel belangrijk. Misschien kan je ook een blog (laten) bijhouden waarop steeds de nieuwste weetjes te vinden zijn.
Twitter, Facebook, Instagram … klinken ongetwijfeld eveneens als muziek in de oren wanneer het gaat om werven van klanten. Zorg dat je mee bent.
Ook interessant is het verzamelen van een adressenbestand om op die manier gericht per mail je mogelijke afnemers te bereiken.
Pen en papier bijlange niet afgeschreven
Concentreer je niet enkel op de online markt. Het aanschrijven van mogelijke klanten heeft vaak nog net dat tikkeltje meer. Of adverteer in magazines, laat een flyer of een visitekaartje drukken. Onderschat het effect van deze duurzamere vormen van reclame niet. Ze behouden ook in een onlinewereld hun kracht en zijn niet zomaar met een muisklik verdwenen. Tegenwoordig gaat men op vele vlakken terug naar vroeger: retro kledij, meubelen, lokale buurtwinkels, … waarom dus ook niet vormen van reclame die al heel lang hun nut bewijzen.
Mensen spreken mensen
Dit brengt ons naadloos bij mond-tot-mondreclame. Voor velen nog altijd de beste en ook de goedkoopste manier om een klant te overtuigen. Als de ander tevreden is, waarom dan ook ik niet? Maak zelf bij zoveel mogelijk mensen reclame en laat het ook anderen voor je doen. Geef letterlijk en figuurlijk een mooi visitekaartje af.