Je kunt als bedrijf maar één keer je opening vieren. Ok, misschien meerdere keren als je bijvoorbeeld later verhuist of een verbouwing hebt gedaan. Als startend bedrijf echter is het belangrijk dat je genoeg rumoer geeft rond jouw opening. Je wil namelijk dat zoveel mensen, en dan vooral toekomstige klanten, hier vanaf weten. Die toekomstige klanten wil je natuurlijk in de watten leggen bij zo’n opening. Dit kun je doen door rode lopers kopen, maar er zijn nog tal van andere dingen die je kunt doen om jouw opening te laten opvallen en zo goed mogelijk te laten verlopen. Lees verder en we helpen je hiermee.
Houdt een brainstormsessie om zoveel mogelijk ideeën te krijgen
Begin altijd met een grote brainstormsessie. Collega’s, klanten of vrienden hebben misschien originele ideeën voor de opening, waar je zelf niet op was gekomen. Schrijf alles op wat er bij zo’n sessie wordt genoemd. Wat voor publiek komt er naar het event? Bij het kiezen van het plan moet je natuurlijk rekening houden met de doelgroep. Als er zakelijke partners komen, kies je voor een ander thema dan wanneer er familie met veel kinderen komen. Bedenk ook wat je wil uitstralen, en dus wat voor visitekaartje je wil afgeven. Als het plan van aanpak klaar is, maak je een begroting en een draaiboek, zodat je overzicht houdt op de gemaakte afspraken.
Maak er een knaller van!
Het is het leukste om een knaller van opening te hebben, met ook daadwerkelijk knallen. Zorg hiervoor door ballonnen te laten knallen, confetti af te vuren of muziek aan te zetten. Je kunt veel special effects gebruiken, zoals vuurwerk, het gebruik van CO2, foam, lasers of bubbels. Als je het iets rustiger aan wil doen kun je een fles champagne kapot slaan tegen een pand of schip, een grote sleutel omdraaien, een vlag hijsen of een doek laten vallen. Een rode knop of een schaar met lint worden ook vaak gebruikt om het startsein van de opening te geven. Probeer vooral de zintuigen van het publiek aan te prikkelen.
Zorg voor enthousiast personeel
Niet alleen de winkel zelf moet een feestelijke uitstraling hebben, ook het personeel moet die vrolijke houding delen. Verwacht je extra drukte vanwege de opening? Zorg dan dat het personeel goed ingewerkt is en dat ze weten wat zij van de dag kunnen verwachten. Het belangrijkste is dat ze alle gasten op een vriendelijke, enthousiaste manier verwelkomen. Deze dag bepaalt de eerste indruk die mensen van jouw winkel hebben, en het personeel draagt daar voor een groot deel aan bij.