Veel ondernemers moeten op een bepaald punt gaan bepalen of ze alleen binnen Nederland willen blijven opereren of dat ze ook naar het buitenland willen. Binnen de eigen landsgrenzen is natuurlijk maar tot een bepaald punt groei mogelijk en wil je daarna doorgroeien, dan kan het buitenland een kans zijn. Uiteraard komen hier allerlei dingen bij kijken. Zo moet je zorgen dat de communicatie in die vreemde taal helemaal klopt bij jouw bedrijf. Hier kun je een expert als Interlingo voor inhuren. Hieronder kijken we naar andere zaken waar je tegenaan kunt lopen als je met je bedrijf besluit ook in andere landen te gaan opereren.
Wat kunnen de redenen zijn om in het buitenland te gaan ondernemen?
De belangrijkste reden om met je bedrijf activiteiten in een ander land te ontwikkelen, is natuurlijk om het potentieel voor uitbreiding en groei te vergroten. Behalve een grotere afzetmarkt kan de stap naar het buitenland nog meer voordelen bieden.
– je kunt de verkoopduur van bestaande producten en diensten verlengen door nieuwe markten te vinden om ze in te verkopen.
– je kunt je afhankelijkheid verminderen van de markten die je in Nederland hebt ontwikkeld.
– als jouw bedrijf wordt geplaagd door destabiliserende schommelingen in de markten als gevolg van seizoensinvloeden, kun je je omzet stabiliseren door markten aan te boren waar die seizoenen net anders liggen.
– door een andere markt te betreden, leer je hoe je kunt concurreren met buitenlandse bedrijven en zelfs de strijd kunt aangaan op hun eigen terrein.
– Door in het buitenland te ondernemen, leer je zaken die je ook op je thuismarkt kunt toepassen.
Vragen die je je moet stellen voordat je begint
Zal het product goed verkopen in het beoogde land? Onderzoek dit door middel van marktonderzoek. Het goede nieuws is dat de meeste producten en diensten die het hier goed doen, in het buitenland ook worden omarmd.
Is jouw doelgroep bekend met het product of dienst? Zo niet, wees dan bereid om veel tijd en geld te investeren in promotie en marketing. Aan de andere kant, als je de eerste bent die een product of dienst naar een ander land brengt, wordt het product synoniem met jouw bedrijfsnaam en kan er een snelle groei zijn.
Heb je kennis van het land en de taal? Aangezien je waarschijnlijk ook service moet leveren, moet je een praktische kennis van de taal en cultuur hebben.
Hoe is de infrastructuur? Kun je accommodatie en ondersteuning vinden zoals je die hier in Nederland gewend bent? Hoe goed zijn de wegen? Zijn de leveringen gegarandeerd? Hoe zit het met de betrouwbaarheid van bepaalde diensten waar je op moet vertrouwen?
Als je niet de antwoorden krijgt die je wilt met de eerste buitenlandse markt die je wil gaan betreden, betekent dat misschien niet dat je idee slecht is, alleen dat je de verkeerde plek hebt gekozen. Kijk dan gerust verder!
De valkuilen van exporteren
Ondernemen in het buitenland brengt weer nieuwe risico’s met zich mee. Van het najagen van te veel kansen tot het krijgen van een klap door valutaschommelingen, het spel van internationale groei heeft vele bedreigingen. Je moet daarom proberen zoveel mogelijk de valkuilen te vermijden.