Veel van de hedendaagse marketing speelt zich natuurlijk online af. Via social media kun je je volgers prima in kaart brengen en op de hoogte brengen, betaald of onbetaald, van jouw producten of diensten. Daarnaast worden websites en webshops tegenwoordig zo gebouwd dat er veel informatie uitgehaald kan worden. Wanneer verlaat iemand mijn website? Wat zijn de populairste pagina’s? Door dit soort vragen te stellen kun je je website, of webshop, verbeteren, maar krijg je ook een steeds beter beeld van jouw (potentiële) klanten. Je zou hierdoor nog wel eens kunnen vergeten dat er ook nog steeds meer traditionele vormen van communicatiemiddelen bestaan. Promotiemateriaal is zo’n vorm die nog steeds goed werkt om je bedrijf, producten of diensten, te promoten. Zo gebruikt elk bedrijf nog steeds visitekaartjes en wordt er ook nog veel gebruik gemaakt van relatiegeschenken, buitenreclame en bijvoorbeeld vlaggen. Met promotiemateriaal kan een klant over de streep worden getrokken, een professionele uitstraling beter worden uitgedragen of de naam van de onderneming verder verspreid worden. Vandaag kijken we daarom eens naar de wereld van het promotiemateriaal, zoals een softshell jas bedrukken of het uitdelen van stickers.
Veel verschillende soorten promotiemateriaal
Promotiemateriaal kan van alles zijn. Je kunt eenvoudige pennen bestellen of een mooi uithangbord laten maken. Tegenwoordig is er voor elke vorm van promotiemateriaal wel een producent te vinden. Dit gaat van bulk orders van bijvoorbeeld die pennen, tot handgemaakte signs en alles daar tussen in. Promotiemateriaal wordt natuurlijk ingezet om de naam van je bedrijf te promoten. Zet je dit echter verkeerd in, dan kan het juist het tegenovergestelde opleveren: slechte reclame voor je bedrijf. Daarom hieronder vijf punten waar je op moet letten bij de aanschaf van promotiemateriaal voor jouw bedrijf.
Bepaal het type promotiemateriaal dat past bij jouw bedrijf
Het kiezen van het juiste promotiemateriaal is minder vanzelfsprekend dan in eerste instantie wordt aangenomen. De meeste bedrijven maken gebruik van visitekaartjes en bijvoorbeeld een pen, mok of shirt, maar wat als we een stapje verder moeten kijken?
Een belangrijk punt om rekening mee te houden is de branche waarin je actief bent. Is de onderneming actief in de mode, dan is het goed om promotiemateriaal aan te schaffen dat hierbij aansluit. Zit je in de bouwbranche, dan is een promotiemateriaal in de vorm van bijvoorbeeld een waterpas logischer dan een hippe tas met bedrukking. Kortom, kies voor promotiemateriaal dat overeenkomt met de visie van je bedrijf en zorg dat dit nauw aansluit. Dit geldt niet alleen voor het type product dat je kiest, maar ook voor de kwaliteit. Verkoop jij auto’s uit een hoog segment? Ga dan niet voor goedkope plastic pennen die snel leeg zijn.
Kies voor kwaliteit
Promotiemateriaal kan soms duur zijn, maar dan krijg je er normaal gesproken ook kwaliteit voor. Kies altijd voor kwaliteit, want promotiemateriaal van middelmatige kwaliteit straalt dus ook af op je merk. Sterker nog, het kan averechtse effecten hebben op de beeldvorming van je merk. Bezuinig niet op kwaliteit, maar kies voor een materiaal of partij waarvan je zeker bent dat het van topkwaliteit is. Hoe vreemd het ook moge klinken, mensen leggen vaak een link tussen de kwaliteit van het gebruikte promotiemateriaal en het product dat je levert.
Kies voor de juiste producent
In navolging van het vorige punt is de producent die je kiest voor de productie van het promotiemateriaal van erg groot belang. Er zijn een groot aantal partijen die hierbij kunnen assisteren, maar lang niet allemaal halen ze het gewenste niveau. Kies dus voor een partner met veel ervaring, het liefst in diverse soorten promotiematerialen.
Vaak kunnen dit soort aanbieders ook de meest uiteenlopende producten bedrukken en leveren. Van visitekaartjes tot relatiegeschenken tot volledige stands die bij beurzen gebruikt kunnen worden. Zelfs wanneer je zelf slechts standaard promotiemateriaal nodig hebt, is een dergelijke vorm van ervaring bijzonder nuttig: het betekent dat de partner veel ervaring heeft en vanuit diverse invalshoeken kan meekijken, maar ook weet hoe het kwaliteit moet waarborgen.
Past het bij de kernwaarden van je bedrijf?
Zorg altijd dat promotiemateriaal aansluit bij de kernwaarden van de onderneming. Vergelijkbaar met het eerste punt dat we noemden waar je op moet letten, maar dan nog met wat meer diepgang. Wil je als onderneming duurzaam zijn, dan kun je misschien beter niet enorme hoeveelheden plastic bordjes laten bedrukken voor een evenement: het past niet bij de waarden die je wilt uitdragen als onderneming.
Werk altijd in jouw huisstijl
Laatste punt, maar een erg belangrijke: laat je leiden door de huisstijl. Op iedere vorm van promotiemiddel moet duidelijk deze huisstijl naar voren komen. Dat kan soms lastig zijn, maar is vaak een kwestie van het juiste kleur- en logogebruik. Twijfel je over de toepassing van je huisstijl op een bepaald voorwerp? Dan is het een goed idee om een vormgever te laten meedenken. Alleen bij een herkenbare terugkerende huisstijl zal promotiemateriaal goed werken.