Als ondernemer moet je, naast belangrijke onderwerpen als personeel aannemen en belastingen betalen, ook denken aan een goede marketing, waarbij de juiste promotiemiddelen van groot belang zijn. Die kunnen namelijk de naamsbekendheid van je bedrijf op meerdere manieren ondersteunen en het bedrijf laten groeien. Zo laten ondernemers al decennia lang flyers drukken en die blijken, ondanks alle digitale mogelijkheden, nog steeds erg goed te werken. Hetzelfde geldt voor brochures drukken. Echter moet je wel goed nadenken over wat voor promotiematerialen kunnen werken voor jouw bedrijf. Met onderstaande tips kies je makkelijk de juiste promotiematerialen voor jouw bedrijf.
De keuze van marketingmateriaal is in grote mate afhankelijk van de branche waarin je werkt. Iedere branche heeft zijn eigen eigenschappen die vragen omhun eigen manier van promotie maken. Werk je bijvoorbeeld in de kledingindustrie, dan hebben katoenen tasjes bijvoorbeeld een meerwaarde en zijn een beter promotiemiddel dan de bekende bedrukte pennen. Een horeca onderneming heeft op zijn beurt weer meer aan bedrukte bierviltjes.
Drukwerk inzetten als promotiemateriaal
Hoewel we inmiddels leven in een tijd waar digitale informatie misschien wel de belangrijkste vorm van informatie is, bestaat er nog altijd ruimte voor meer traditionele communicatievormen. Marketing, sales en andere communicatie uitingen verlopen nog altijd via diverse kanalen, waaronder fysiek en offline. Zo heeft vrijwel geen enkel bedrijf zich gewaagd aan het niet langer drukken van visitekaartjes: het blijft een belangrijk onderdeel. Datzelfde geldt voor buitenreclame, vlaggen, relatiegeschenken en nog veel meer.
Door gebruik te maken van een combinatie van externe en interne promotiematerialen vergroot je het mogelijke bereik, en hiermee de impact die de promotiematerialen zullen hebben op de onderneming. Denk bijvoorbeeld aan een intern magazine, dat zowel door medewerkers als bezoekende klanten gelezen en meegenomen kan worden. Maar ook bedrukte pennen, aanstekers of andere handige ‘meenemers’ kunnen voor een onverwacht groot bereik zorgen. Daarnaast zijn er ook nog promotiematerialen voor speciale gelegenheden aan te schaffen. Denk hierbij aan posters en flyers voor een beurs, of leuke give-aways voor een relatie evenement.
Promotiematerialen kunnen behoorlijk prijzig zijn. Kies echter altijd voor kwaliteit, want promotiemateriaal van middelmatige kwaliteit straalt ook af op je bedrijf. Sterker nog, het kan een averechts effect hebben op de beeldvorming van je bedrijf. Bezuinig dus niet op de kwaliteit van je promo materialen, maar kies voor een materiaal of partij waarvan je zeker weet dat het van topkwaliteit is.
Welke functie moet het promotiemateriaal hebben? Is het een leuke give-away om klantrelaties te onderhouden, of is het een tool om nieuwe klanten aan de onderneming te binden? Zo zijn bedrukte kerstballen bijvoorbeeld erg leuk als kerstgeschenk, maar zijn visitekaartjes en posters of flyers weer uitermate geschikt voor de werving van nieuwe klanten.
De partij die je kiest voor de productie van het promotiemateriaal is van groot belang. Er zijn een groot aantal partijen die hierbij kunnen assisteren, maar lang niet allemaal halen ze het gewenste niveau. Kies het liefst voor een partij met veel ervaring, het liefst in diverse soorten promotiematerialen. Zelfs wanneer je zelf slechts standaard promotiemateriaal nodig hebt, is een dergelijke vorm van ervaring bijzonder nuttig: het betekent dat de partner veel ervaring heeft en vanuit diverse invalshoeken kan kijken, maar ook weet hoe het kwaliteit moet waarborgen. Met een dergelijke partij als partner behaald je daadwerkelijk je doelen met het promotiemateriaal!