Een bedrijf is zo sterk als zijn klantenbestand en reputatie. Dat betekent dat klantenbinding belangrijk is om succesvol te blijven en dat het werken aan je reputatie en uitstraling iets is wat je als ondernemer nooit uit het oog moet verliezen. Afhankelijk van het soort bedrijf en het doelgebied kan draagvlak onder de lokale gemeenschap een belangrijke factor zijn bij het succesvol blijven als bedrijf. Ook als je als bedrijf het lokale eigenlijk ontgroeid bent, kan het geen kwaad om je roots te blijven erkennen en je bij tijd en wijle op de lokale gemeenschap te richten. Wat kun je doen als bedrijf om te scoren bij die lokale gemeenschap?
Winterfestijn financieren
De feestdagen zijn een belangrijk moment in het jaar voor saamhorigheid. Mensen willen samen kunnen genieten en opgaan in de sfeer van het seizoen. Daarom wordt het in iedere gemeenschap zeker gewaardeerd als er met de feestdagen iets speciaals wordt georganiseerd in de buurt. Maak jij als bedrijf een prachtige ijsbaan voor ouders en kinderen om op te schaatsen rondom de feestdagen mogelijk, dan word je ongetwijfeld op handen gedragen. Als je nog een extra stapje wilt zetten, maak je er een heel winter paradijs van met versnaperingen en misschien zelfs een kleine kerstmarkt. Zo breng je de gemeenschap samen.
Doneren aan noodlijdende lokale voorziening
Een belangrijke donatie maken in het belang van de gemeenschap en haar lokale voorzieningen is zeker ook een goede stap om te maken als je hier de financiële mogelijkheden voor hebt. Ondersteun het lokale gemeenschapshuis of de lokale bibliotheek wanneer deze in financiële nood verkeren en in hun bestaan bedreigd worden. Daarmee zorg jij ervoor dat een voorziening behouden blijft voor de gemeenschap. Dat zal zeker zeer gewaardeerd worden, ook door het lokale bestuur. En dat kan altijd in de toekomst nog handige voordelen opleveren als je bijvoorbeeld je bedrijfslocatie wilt uitbreiden.
Lokale sportverenigingen sponsoren
Een andere manier om de lokale gemeenschap te laten weten dat je om ze geeft, is door het sponsoren van één of meerdere lokale sportverenigingen. Die hebben het vaak financieel niet breed, maar zijn wel degelijk van waarde voor de gemeenschap. Zo ook voor de mogelijkheden van kinderen om dichtbij huis te kunnen sporten. Doorgaans krijg je voor je sponsoring een reclamebord of je naam op het shirt terug, dus je wordt er als bedrijf ook nog eens extra zichtbaar door.
Andere lokale ondernemers steunen
Als bovenstaande zaken voor jouw bedrijf financieel mogelijk zijn, betekent het dat het goed gaat met je bedrijf. Dat geldt niet voor iedere lokale ondernemer. Vooral nu in de tijd van de coronacrisis hebben kleine ondernemers het moeilijk. We hebben het dan over zzp’ers, maar ook over lokale horecaondernemers en sportscholen. Heb jij een ruime financiële buffer, dan kun je overwegen of je één of meer andere lokale ondernemers tijdelijk kunt ondersteunen, zodat zij de crisis kunnen overleven en het bedrijf in kwestie ook na de coronacrisis nog bestaat. Dat zou een bijzonder nobele daad zijn.