Ondanks maatregelen als de avondklok en het al maanden dicht zijn van de horeca en sportscholen blijven de corona besmettingen stijgen. En hiermee is het einde van de lockdown is nog niet in zicht. Veel ondernemers lijden hier enorm onder en de hulp pakketten vanuit de overheid zijn vaak ook niet afdoende. Ondernemers vallen geregeld tussen wal en schip en vooralsnog lijkt de overheid niet van plan om hen te helpen. Waar grote bedrijven veelal wel steun krijgen, die soms ook nog eens wegvloeit naar (buitenlandse) aandeelhouders is het voor de kleine ondernemer moeilijk om het hoofd boven water te houden. Sommige ondernemers proberen dan ook met crowdfunding ervoor te zorgen dat hun bedrijf deze ciris overleeft. Levert zo’n crowdfunding echter genoeg op om de lockdown te overleven? En hoe pak je dat aan?
Wat is crowdfunding?
Zoals gezegd kan crowdfunding een manier zijn om je bedrijf te redden. Bij deze manier van geld vergaren zet je het publiek, je crowd, in om financiering (de funding) van je bedrijf te regelen. Vooral voor bepaalde bedrijven, of als je een trouwe achterban hebt, kan crowdfunding een mooie som geld opbrengen en wie weet wel de oplossing zijn voor jouw bedrijf. Vaak willen klanten ook na de lockdown nog bij jouw bedrijf terecht kunnen en hebben daar dan best wat voor over.
Probeer aandacht te krijgen
Bij crowdfunding is het verstandig om zoveel mogelijk aandacht te proberen te krijgen bij je publiek. Dit kan door bijvoorbeeld de media in te schakelen. Zij hebben vaak interesse in een dergelijke ‘human interest story’ en laat die mogelijkheid dan ook niet onbenut. Als bedrijf heb je daarnaast vaak veel persoonlijk contact met je klanten en dat zorgt voor goodwill. Door deze goodwill zien we dat klanten een dergelijke actie vaak willen steunen.
Wat krijgt iemand die meedoet aan de crowdfunding?
In ruil voor die steun krijgen de klanten dan bijvoorbeeld een cadeautje. Afhankelijk van hun bijdrage varieert dat van een kop koffie tot grotere cadeaus. Vooral de binding met de klant is daarbij de sleutel tot succes. Als je bijvoorbeeld een boekenwinkel hebt, kun je een boekenbon geven. Ook het persoonlijk contact bij een dergelijke actie is erg belangrijk. Zo kun je de klant in de winkel aanspreken en hem of haar persoonlijk bedanken voor de steun. De kosten van de cadeaus die je weggeeft, gaan uiteraard af van de netto opbrengst van je crowdfunding.
Wat blijft er over?
Aan het eind moet je kijken wat er netto van het opgehaalde bedrag overblijft. Er gaat een percentage af aan kosten voor het crowdfundingplatform, maar je kunt er in ieder geval weer hier en daar een rekening van betalen en bijvoorbeeld een stukje huur. Hopelijk blijft er daarnaast ook nog wat over om iets leuks te organiseren voor de klanten.
Klanten kunnen ook het voortouw nemen
We zien tegenwoordig ook dat klanten het voortouw nemen voor een crowdfundingsactie. Ondernemers zien een dergelijke actie namelijk nogal eens als bedelen en beginnen er niet aan. Vaak willen veel mensen echter helpen, maar konden niks doen. Crowdfunding geeft ze dan toch een kans om te helpen. Uiteraard gaat dit dan om kleine bedrijven, waarbij de afstand tussen ondernemer en klant klein is. Bij grote bedrijven zal het niet snel voorkomen dat klanten een dergelijke actie op gaan zetten. Bij een klein koffiezaakje des te meer. Bijkomend voordeel als klanten een crowdfunding opzetten, is natuurlijk de morele steun. Je hebt immers door en dergelijke actie niet meer het gevoel dat je er alleen voor staat. En alhoewel dit niet direct financieel te merken is, kan dergelijke steun wel veel doen en je de energie geven die je nodig hebt om door te gaan.
Crowdfunding werkt in Nederland
Ondanks de corona crisis levert crowdfunding nog steeds veel geld op. In corona jaar 2020 ging het om 417 miljoen euro, wat betekent dat een crowdfundingsactie gemiddeld 30.000 oplevert. Nederlanders hebben momenteel dan ook uitzonderlijk veel spaargeld. Volgens De Nederlandsche Bank spaarde Nederlandse huishoudens vorig jaar 42 miljoen euro: 2 keer zoveel als in 2019. Kijkend naar de opbrengsten van crowdfundings acties van ondernemers, spenderen mensen van al dat spaargeld graag iets bij hun favoriete bedrijven.
Schrijf een goed plan
Succesvol ondernemen en het organiseren van een goede crowdfunding-campagne staat of valt met een goed plan. Dat plan schrijf je in eerste instantie vooral voor jezelf. Het zijn immers de financiële afspraken die jij met jezelf maakt. Daarnaast is een goed onderbouwd plan noodzakelijk om investeerders te overtuigen. Die potentiële investeerders op crowdfunding-websites geloven meestal niet in sprookjes of dromen, dus houd er rekening mee dat je jouw plan ook concreet moet maken. Een idee alleen is niet genoeg om de financiering rond te krijgen. Natuurlijk komt in die opzet ook naar voren welk bedrag je nodig hebt. In een volledig plan vermeld je daarnaast hoe je aan deze benodigde financiering wilt komen. Heb je geschreven dat dit via crowdfunding moet gebeuren? Dan is het belangrijk dat je ook aangeeft hóe je dat denkt te gaan doen.