Al jaren groeien de online verkopen en door de wereldwijde Corona pandemie is dat alleen maar sneller gegaan. Het kost daarom steeds meer moeite om fysieke winkels open te houden. Met onderstaande tips kun je met jouw fysieke winkel waarde toevoegen en opvallen.
De online verkoop neemt toe. Om je fysieke winkel relevant te houden, moet je toegevoegde waarde bieden en opvallen. Nu nog meer, want tijdens de coronaperiode hebben veel klanten het gemak van online shoppen ontdekt. Wil je als fysieke winkel blijven mee concurreren? Dan moet je een nieuwe rol aannemen, want wie zich niet aanpast, zal langzaam verdwijnen.
De toegevoegde waarde van een fysieke winkel
Van oudsher zagen ondernemers de winkellocatie als een plek waar je producten tentoonstelt en waar meteen de transacties plaatsvinden. Maar dat is niet langer genoeg. Om klanten weer naar je fysieke winkel te lokken, moet je winkel een extra functie krijgen. Bijvoorbeeld als ontmoetingsplaats of inspiratiecentrum, of je moet ervoor zorgen dat jouw winkel bekend komt te staan als een ‘expertplek’.
Kies een functie die past bij je product
Denk goed na wat die toegevoegde waarde kan zijn die je je klant op locatie wilt bieden. Een nieuwe rol aan je winkel toevoegen klinkt misschien spannend, maar kan erg laagdrempelig en leuk zijn als je dicht bij je product en passie blijft. Een slijterij kan bijvoorbeeld kleinschalige wijnproeverijen of cocktailcursussen organiseren. De klant krijgt een gezellig uitje en de kans om te proeven, en jij kan adviseren en je expertise tonen. Volop redenen voor de klant om trouw te blijven aan jouw fysieke winkel. We zien dat deze functie erg verbindend is. Zo kunnen boekenwinkels een gezellige koffiehoek in de zaak plaatsen waar klanten rustig een stukje kunnen lezen of kunnen praten over nieuwe uitgaven. Maar elektronicazaken kunnen klanten producten laten testen en ervaren.
Laat je toegevoegde waarde zien
Zorg dat de toegevoegde waarde die je extra biedt van buitenaf zichtbaar is voor het winkelend publiek. Zo val je direct op met dat wat jou. Plaats bovengenoemde koffiehoek in je boekenwinkel daarom vooraan, zodat de sfeer klanten naar binnen lokt. Of laat in je etalage zien welke mogelijkheden klanten hebben om de producten in de winkel uit te testen.
Zorg dat je meerdere kanalen gebruikt om je klanten te bereiken
Om klanten naar je fysieke winkel te lokken, moet je online aanwezig zijn. Dat klinkt misschien gek, maar wie in de winkelstraat wil winnen, moet online beginnen. Online aanwezig zijn kan met een socialmedia kanaal of met bijvoorbeeld advertenties. Op die manier plaats je jezelf in het hoofd van je klant. Dit verhoogt niet alleen de toestroom van mensen die bewust naar je winkel komen, maar toevallige voorbijgangers zijn ook eerder geneigd om naar binnen te gaan. Ze zijn immers al bekend met wie je bent en wat je te bieden hebt.
Zorg dat je mee groeit met de moderne consument
Retail kan terrein terugwinnen door mee te groeien met de moderne consument. Er is iets vreemds aan het feit dat de meeste winkels met name open zijn tijdens kantoortijden. Dat komt vanuit de historische achtergrond, maar de situatie is veranderd. Veel huishoudens kunnen alleen ’s avonds of in het weekend winkelen. Probeer dus dan open te zijn. Een andere manier om mee te groeien, is het omarmen van technologie in de winkelstraat. Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat het gebruik van beeldschermen in je etalage meer aandacht trekt en de intentie verhoogt om je winkel in te gaan. Je kunt er zelfs na sluitingstijd nog de aandacht mee trekken.
Samenwerkingen binnen de winkelstraat
Door samenwerkingen aan te gaan met andere winkels ontstaan nieuwe mogelijkheden om klanten aan te trekken en toegevoegde waarde te creëren. Dit is het eenvoudigst als je elkaar aanvult. Denk aan een restaurant en een filmhuis die een combideal aanbieden voor een onbezorgd avondje uit. Of een wijnzaak en kaashandel die elkaar promoten, door een klant die een fles wijn koopt een kortingscode te geven voor een kaasje bij de partner, of andersom. Of verkoop simpelweg elkaars producten. Kijk welke winkels in je omgeving aansluiten bij wat je doet en of jullie iets voor elkaar kunnen betekenen. Dit idee kun je ook doortrekken naar je hele winkelstraat om samen meer klanten te trekken en de strijd tegen de online wereld aan te gaan.
Als retailer kun je bijdragen aan de veiligheid van je klanten en personeel. Houd je aan de geldende coronamaatregelen en voorkom drukte in je winkel. Spreid bijvoorbeeld het winkelbezoek door je klanten te wijzen op ‘stille momenten’, zoals aan het begin van de week of tijdens de lunchpauze. Of zet in op online ondernemen.
Lees ook: Hoe je een onvergetelijke opening organiseert voor je bedrijf of winkel