• Homepage
  • >
  • marketing
  • >
  • Hoe marketing automation bijdraagt aan het vergroten van jouw marketing ROI

Hoe marketing automation bijdraagt aan het vergroten van jouw marketing ROI

  • Flex
  • Comments Off

Marketing automation is een essentieel onderdeel van online marketing, en helpt websites (en ondernemingen) om méér online succes te genereren. Maar wat houdt het precies in en welke voordelen biedt het zoal? Wat meer informatie daarover is hier van belang.

De opkomst van e-mail marketing

Vroeger werd e-mail gebruikt om marketing te voeren. Men stuurde een nieuwsbrief naar klanten of potentiële klanten vanuit een database, waardoor heel veel mensen heel snel een boodschap ontvingen. Het voordeel hiervan? Het is een goedkope manier om veel mensen te bereiken.

Het nadeel? Je loopt het risico dat de verstuurde e-mail niet echt goed aansluit op de interesses en verwachtingen van de ontvanger. Iedereen verwacht en wil namelijk iets anders!

Marketing automation

Om beter in te springen op specifieke interesses en verwachtingen wordt er gebruik gemaakt van marketing automation. Maar wat is marketing automation en hoe kan dit bijdragen aan het vergroten van de marketing ROI? Marketing automation wordt toegepast om meer naambekendheid en succes te verkrijgen. Hierbij wordt aan de hand van hoe klanten en prospects zich gedragen een relevant bericht gestuurd, op het juiste moment. Onder ‘gedrag’ wordt verstaan welke websites die persoon bezoekt, op welke mail hij of zij reageert, enzovoort.

De voordelen van deze marketing methode zijn uitgebreid:

  1. De software en strategie helpen rechtsreeks bij het creëren van leads. Met andere woorden, er worden automatisch meer én betere leads gegenereerd!
  2. Naast de generatie van leads garandeert marketing automation ook dat bedrijven méér weten over bezoekers, de communicatie volledig gepersonaliseerd is, en dat leads ook geconverteerd worden in klanten, zogenaamde lead nurturing.
  3. Als marketing automation verbonden wordt met verkoopregistratie en conversie in een specifiek CRM systeem, dan is het mogelijk om exact te weten welke handelingen en kanalen de resultaten hebben gegenereerd. Zo heb je dus ook meer inzicht op het ontstaan van je klanten!

De grootste doelen van marketing automation

Natuurlijk is daarmee de hamvraag nog niet beantwoord: hoe draagt marketing automation bij aan het vergroten van de marketing ROI van een bedrijf? Dit is namelijk een van de  primaire doelen van deze strategie (naast het meten van prestaties en het genereren van klanten).

De reden dat bedrijven kiezen voor marketing automation is omdat het hierdoor mogelijk wordt om naast een verbeterde prestatie ook financiële besparingen te realiseren.

Zo zien tot wel 75 % van bedrijven die deze strategie toepassen, dat hun Return on Investment op het gebied van marketing toeneemt binnen het jaar. Bij 44 % van de bedrijven gebeurt dat zelfs al binnen de zes maanden. Als ondernemingen daarbij lead management gaan automatiseren, dan ervaren ze een toename in omzet van wel 10 procent, in de eerste 6 tot 9 maanden.

Marketing automation helpt ondernemingen dus om geÏnvesteerde bedragen terug te verdienen – wat natuurlijk interessant is voor elk bedrijf. Het is dan wel een strategie die hoe dan ook kosten inhoudt – maar door deze juist toe te passen kunnen die kosten efficiënt terugverdiend worden.            

 

Previous «
Next »