Online winkelen wordt de laatste jaren steeds populairder en door de lockdowns van het afgelopen jaar is het aantal internetaankopen nog harder gestegen. Van kleding en schoenen tot meubels, sportartikelen en boeken: mensen kopen van alles online.
Voor ondernemers is dit een kans om hun afzetmarkt te vergroten met relatief weinig risico’s en investeringen, niet alleen in het eigen land maar ook over de grens. Je hebt geen fysieke winkels op meerdere locaties meer nodig om een doelgroep voor jouw producten te bereiken. Tegelijkertijd betekent het dat de concurrentie groot is. Als potentiële klanten naar een bepaald product zoeken, vinden ze misschien wel tientallen sites die vergelijkbare producten aanbieden. Met deze tips zorg je dat ze op jouw website terechtkomen.
1. Laat je webshop vertalen
Dit is misschien een voor de hand liggende, maar wel ontzettend belangrijke eerste stap. Consumenten zoeken vaak in hun eigen taal en doen ook eerder een aankoop als er productinformatie in hun taal beschikbaar is. Een goed vertaalde website geeft klanten meer vertrouwen in je bedrijf. En als klanten duidelijke informatie kunnen vinden in een taal die ze begrijpen, krijg je doorgaans ook minder vragen en retourneringen. Ga je je website laten vertalen, kies dan een vertaalbureau dat ervaring met webshops heeft. Die hebben vaak al processen en workflows voor een soepele export/import en kwalitatieve vertaling van je teksten.
2. Verdiep je in de verwachtingen van je nieuwe doelgroep
Wij vinden het heel normaal om van links naar rechts te lezen en schrijven, maar er zijn ook talen, zoals het Arabisch, waarin het juist andersom gaat. Als je hier geen rekening mee houdt, is je website totaal onlogisch voor je doelgroep. En dat betekent waarschijnlijk dat de bezoeker je website verlaat, op zoek naar de volgende webshop die er wel ‘normaal’ uitziet. Zorg dus dat je je verdiept in de verwachtingen van je nieuwe doelgroep. Naast de schrijfrichting kun je denken aan de plaatsing van menu’s en knoppen, de verhouding tussen tekst en afbeeldingen, de kleuren die je gebruikt en de aanspreekvorm (formeel/informeel). Vergeet ook de betaalmethoden niet. Creditcards en PayPal worden misschien wereldwijd gebruikt, maar iDEAL is typisch Nederlands. Zo zijn er in andere landen weer andere betaalmethoden populair.
3. Voer een gelokaliseerd zoekwoordenonderzoek uit
Als je je een beetje bezighoudt met websiteverkeer en SEO, heb je waarschijnlijk een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd of laten uitvoeren voor je website. Door de juiste zoekwoorden op de juiste manier op je website in te zetten, kun je meer organisch verkeer aantrekken zonder te betalen voor kostbare advertenties. Maar als je wilt dat je vertaalde website door internationale klanten wordt gevonden, kun je deze zoekwoorden niet zomaar een-op-een vertalen. Er zijn misschien meerdere woorden of uitdrukkingen voor hetzelfde concept, maar hoe weet je waarop het meest wordt gezocht? Het is daarom altijd aan te raden een nieuw zoekwoordenonderzoek in de andere taal te laten uitvoeren, waarbij rekening wordt gehouden met de culturele context en de voorkeuren van die taalgebruikers.
4. Zorg dat je productaanbod aansluit bij je nieuwe doelgroep
Het is de moeite waard om je productaanbod onder de loep te nemen voordat je het in een ander land gaat aanbieden. Natuurlijk wil je niet per ongeluk artikelen verkopen die mensen over de grens aanstootgevend vinden of die zelfs verboden zijn in bepaalde landen. Maar daarnaast is het ook belangrijk om de relevantie van je producten te overwegen. Internationale verkooptrends kunnen sterk afwijken, bijvoorbeeld door culturele verschillen, verschil in seizoen of bepaalde evenementen of feestdagen in dat land.