Een goede zakelijke website is tegenwoordig vrij makkelijk te realiseren. Bedrijven als Shopify en Magento hebben ontzettend veel thema’s waar je uit kunt kiezen en die je daarna alleen maar hoeft te ‘vullen.’ Daarnaast kun je deze thema’s allemaal customizen en helemaal naar jouw wensen inrichten. Als die site dan eenmaal staat, dan wil je natuurlijk dat die zo goed mogelijk presteert. Je wil zoveel mogelijk downloads, bezoeken of omzet uit die site halen. Dit doe je door constant het juiste inzicht in je website te hebben. Uiteraard heeft niet elk bedrijf hetzelfde doel. Hieronder vind je vier doelstellingen van de marketing- en sales funnel met daarbij de belangrijkste statistieken waar naar gekeken moet worden. Daarnaast kijken we ook hoe je die verbetert.
Verschillende soorten websites met verschillende doelen
Eigenlijk zijn er vier verschillende groepen te benoemen waar je je website onder kunt scharen:
– Jouw website ondersteunt de zichtbaarheid van je business. Wanneer klanten meer willen weten over jou, je visie of praktische gegevens (adres of openingstijden) dan kunnen ze dat daar vinden. Het is een plek waar je de sfeer van je bedrijf uitstraalt en jouw verhaal vertelt.
– De website ondersteunt je (potentiële) klanten die interesse hebben in je service of product. Ze kunnen er terecht voor het aanbod en diepgaande informatie. Het helpt hen in hun overweging om te kiezen voor je product of service.
– De website is met name bedoeld om omzet te genereren. Klanten kunnen een aankoop doen, reserveren of een afspraak maken.
– De website zet je voornamelijk in als klantenservice voor bestaande klanten. Er staat informatie over het gebruik en onderhoud van je product of dienst. Je biedt verschillende contactmogelijkheden aan zoals e-mail, bellen, chat en/of WhatsApp.
Aantal sessies per maand
Er zijn dus verschillende statistieken waar je als ondernemer naar kunt kijken om je website te verbeteren. De eerste is de zogenaamde ‚sessie.’ Dit is een verzamelbegrip voor de acties die een bezoeker binnen een bepaalde periode uitvoert op je website. Het is een algemeen cijfer dat inzicht geeft in het bezoek op je website. Hoe navigeert een bezoeker, waar wat het meest op geklikt en op welke pagina blijft de bezoeker het langst hangen?
Waar komt je bezoeker vandaan?
Een andere statistiek die belangrijk kan zijn is de herkomst van je bezoeker. Niet geografisch, maar digitaal. Dus via welk marketingkanaal komt je bezoeker op je website? Bijvoorbeeld vanaf social media, een zoekmachine of e-mail nieuwsbrief. Als je weet wat de meest gebruikte manier is, kun je daar meer op in gaan zetten.
Aantal paginaweergaven
Ben je een publisher en verdien je geld aan advertenties op een bepaalde pagina? Dan is het aantal paginaweergaven van alle pagina’s of een specifieke pagina interessant.
Je wilt dat het aantal sessies per maand stijgt. Gebeurt dat niet? Bedenk welke acties je kunt doen om bezoekers aan te trekken: wordt bijvoorbeeld actief op social media of stuur een nieuwsbrief.
Informatieve website
Je website ondersteunt (potentiële) klanten bij hun afweging om te kiezen voor je product of service. Om te weten of je website daadwerkelijk deze klanten helpt in hun onderzoek, zijn deze statistieken interessant:
Top 10 van de meest bezochte pagina’s
Kijk naar de 10 best bekeken pagina’s van je website, dus de pagina’s met het meeste aantal paginaweergaven. De homepage wordt meestal goed bezocht, maar misschien ook de pagina waarop je prijzen staan? Steek dan energie in die pagina. Voeg heldere informatie toe en een call-to-action om de bezoeker te verleiden. Staat je contactpagina of ‘over ons’ in de top 10? Goed teken! Je bezoeker toont hiermee interesse in meer dan alleen je aanbod. Hij wil meer weten over jou, je bedrijf of hij wil zelfs contact opnemen.
Bounce rate
Een bounce is een sessie waarbij de bezoeker slechts 1 pagina van je website opent en weer vertrekt. De bounce rate is het percentage hiervan. Als de bounce rate van je website hoog is, dan is dat een teken van desinteresse van de bezoeker en moet je hier zeker aan werken. Als het belangrijk voor je is dat je klant online onderzoek doet op je website, dan wil je dat het aantal pagina’s per bezoeker hoog is en het aantal gebeurtenissen stijgt. In de top 10 van meest bezochte pagina’s wil je informatieve pagina’s zien terugkomen en je wil dat de bounce rate laag is. Is dat niet zo? Doe dan kwalitatief onderzoek. Vraag feedback aan vrienden, familie, bekenden of eventueel klanten in de fysieke winkel. Geef hen een opdracht. Bijvoorbeeld: doe alsof je op zoek bent naar een nieuw bankstel en je komt op mijn website. Wat vind je van de site?
Daarnaast kun je een heatmap tool inzetten zoals Hotjar of Visual Website Optimizer (VWO). Zo’n tool laat zien wat er gebeurt op je website. Op een heatmap zie je bijvoorbeeld het scroll- of klikgedrag van je websitebezoeker door middel van kleuren. Hoe donkerder de kleur, hoe meer bezoekers op die knop klikken of tot daar scrollen. Deze tools geven echter pas een betrouwbaar resultaat vanaf meer dan 10.000 sessies per maand op je website. Je hebt dus nogal wat bezoekers nodig wil je dit onderzoek kunnen doen.
Meten van omzet
Je website genereert met name omzet. Om klanten daadwerkelijk een aankoop doen, reserveren of een afspraak maken kun je opmaken uit onderstaande statistieken.
Voor webshops: aantal transacties, hoogte van de omzet en gemiddelde orderwaarde. Hierbij kun je je richten op een bepaalde productgroep. Bepaal voor jouw business wat het belangrijkste is. Een prijsvechter met goedkope producten verwacht veel transacties met een lage gemiddelde orderwaarde. Voor een exclusief merk met een hoge productprijs geldt het tegenovergestelde.
Ontdek de bottlenecks van je website
Via bovenstaande manieren ontdek je de bottlenecks van je website. Zie je bijvoorbeeld dat er veel bezoekers op een blogbericht komen maar weinig bezoekers op de reserveringspagina? Grote kans dat er geen duidelijke verwijzing op de blogpagina naar de reserveringspagina staat. Je kunt motiverende targets stellen. Laat aan jezelf en/of je personeel zien welk effect werkzaamheden hebben op het aantal bezoekers, downloads of omzet. En zet vervolgens ambitieuze maar realistische doelstellingen om te groeien. Let daarbij op dat je de juiste statistiek(en) kiest waardoor je groei realiseert waar je dat ook echt wil.