Het is vaak moeilijk om goed inzicht in het werken je website te krijgen. Je moet je bezoeken en handelingen eigenlijk goed monitoren om verbeteringen te kunnen maken. Hierdoor kun je meer bezoekers, downloads of omzet uit je website halen. Dit doe je door meer en beter inzicht in de juiste statistieken te krijgen. Een zakelijk website kan verschillende functies voor een bedrijf vervullen. Eerder bespraken we al hoe een funnel werkt, hieronder kijken we hoe je de resultaten daarvan kunt beoordelen en gebruiken.
De verschillende functies van een website
De functie die de website in je bedrijf vervult, bepaalt welke statistieken belangrijk zijn.
Welk doel heeft je website of specifieke webpagina? Grofweg zijn die te verdelen in de volgende 4 opties:
– De website ondersteunt je (potentiële) klanten die interesse hebben in je service of product. Ze kunnen er terecht voor het aanbod en diepgaande informatie. Het helpt hen in hun overweging om te kiezen voor je product of service.
– De website is met name bedoeld om omzet te genereren. Klanten kunnen een aankoop doen, reserveren of een afspraak maken.
– De website ondersteunt de zichtbaarheid van je business. Wanneer klanten meer willen weten over jou, je visie of praktische gegevens (adres of openingstijden) dan kunnen ze dat daar vinden. Het is een plek waar je de sfeer van je bedrijf uitstraalt en jouw verhaal vertelt.
– De website dient voornamelijk als klantenservice voor bestaande klanten. Er staat informatie over het gebruik en onderhoud van je product of dienst. Je biedt verschillende contactmogelijkheden aan zoals bellen en e-mail.
Aantal sessies per maand
Sessie is een verzamelbegrip voor de acties die een bezoeker binnen een bepaalde periode uitvoert op je website. Het is een algemeen cijfer dat inzicht geeft in het bezoek op je website. Tel je liever het aantal bezoekers? Houd er rekening mee dat een bezoeker dubbel telt wanneer hij tussendoor bijvoorbeeld van apparaat wisselt of zijn cookies verwijderd. Je wil een hoog aantal pagina’s per sessie. Hoe hoger dit getal, hoe meer de bezoeker rondkijkt op je website. Hij toont daarmee interesse, maar het kan ook zijn dat hij lastig de juiste informatie vindt. Probeer uit te vinden wat de reden is.
Herkomst van de bezoeker
Bestudeer de herkomst van de bezoeker op jouw website. Niet geografisch maar digitaal. Dus via welk marketingkanaal komt je bezoeker op je website? Bijvoorbeeld vanaf social media, een zoekmachine of e-mail nieuwsbrief. Het aantal paginaweergaven van alle pagina’s of een specifieke pagina kan tegenwoordig ook interessant zijn. Dit is bijvoorbeeld het verdienmodel van vloggers met advertenties.
Top 10 van de meest bezochte pagina’s
Maak een top 10 van de meest bezochte pagina’s op jouw website. De homepage wordt meestal goed bezocht, maar misschien ook de pagina waarop je prijzen staan? Steek dan energie in die pagina. Voeg heldere informatie toe en een call-to-action om de bezoeker te verleiden. Staat je contactpagina of ‘over ons’ in de top 10? Goed teken! Je bezoeker toont hiermee interesse in meer dan alleen je aanbod. Hij wil meer weten over jou, je bedrijf of hij wil zelfs contact opnemen.
Bounce rate
Een bounce is een sessie waarbij de bezoeker slechts 1 pagina van je website opent en weer vertrekt. De bounce rate is het percentage hiervan. Als de bounce rate van je website hoog is, dan is dat een teken van desinteresse van de bezoeker. Uiteraard is het niet goed als deze hoog is, maar zelfs dan, weet je het in ieder geval…. omdat je het hebt onderzocht.
Heatmap tool
Een heatmap tool laat zien wat er gebeurt op je website als iemand deze bezoekt. Op een heatmap zie je bijvoorbeeld het scroll- of klikgedrag van je websitebezoeker door middel van kleuren. Hoe donkerder de kleur, hoe meer bezoekers op die knop klikken of tot daar scrollen. Deze tools geven betrouwbaar resultaat vanaf meer dan 10.000 sessies per maand op je website. Nadeel is uiteraard wel dat je dan wel zoveel bezoekers moet hebben.
Waar moet je voor zorgen?
Als het belangrijk voor je is dat je klant online onderzoek doet op je website, dan wil je dat het aantal pagina’s per bezoeker hoog is en het aantal gebeurtenissen stijgt. In de top 10 van meest bezochte pagina’s wil je informatieve pagina’s zien terugkomen en je wil dat de bounce rate laag is. Is dat niet zo? Doe dan kwalitatief onderzoek. Vraag feedback aan vrienden, familie, bekenden of eventueel klanten in de fysieke winkel. Geef hen een opdracht. Bijvoorbeeld: doe alsof je op zoek bent naar een nieuw bankstel en je komt op mijn website. Wat vind je van de site? Je zult versteld staan van wat dit je aan informatie kan opleveren.