Het verkopen van je bedrijf, het is iets dat je als ondernemer niet vaak meemaakt. Je zet je namelijk jarenlang in om een onderneming op te bouwen. Met bloed, zweet en tranen ligt je focus op ontwikkeling en groei. Toch breekt er soms een moment aan dat je als ondernemer nadenkt over een bedrijfsverkoop. Hoe je dat vervolgens het best aanpakt? Dat lees je hier.
Het verkopen van je bedrijf is altijd een complex en intensief proces. Er komt veel op je af, vaak gepaard met materie die je niet kent. Zo’n proces is onwennig en het is uiterst belangrijk dat je hierin begeleidt wordt. Want de belangen zijn groot: je wil de best mogelijke deal realiseren, nietwaar?
Wanneer interessant je bedrijf te verkopen?
In de basis zijn er diverse redenen te bedenken wanneer het voor ondernemers interessant is om over een verkoop na te denken. Het bereiken van de pensioenleeftijd is de meest logische, maar er zijn meer zaken die van invloed kunnen zijn.
- De continuïteit van het bedrijf borgen: door het aantrekken van een strategische koper / investeerder kun je de toekomst van je bedrijf veiligstellen. Je verzekert daarmee de banen van je medewerkers, de naam van het bedrijf alsmede de locatie. Tenminste, als dat met de koper overeengekomen wordt.
- Meer rust, ruimte en vrijheid: ondernemers zijn jarenlang 24/7 met hun bedrijf bezig. Er zijn altijd dingen te doen of problemen op te lossen. Er kunnen zaken in je leven veranderen waardoor je niet meer die betrokkenheid kunt (of wilt) geven. Denk aan ziekte, arbeidsongeschiktheid of zorg voor naasten. Je aandacht kan verschuiven waardoor ondernemen niet meer de hoogste prioriteit heeft.
- Ondernemen in plaats van managen: hoe groter je bedrijf, hoe anders je rol wordt. In de beginperiode is het ondernemen en pionieren. Zodra je bedrijf groter word je steeds meer een manager. Politiek, processen en het managen van mensen, het is lang niet van elke ondernemer hetgeen hij of zij graag wil doen. Door je bedrijf te verkopen ontstaat er ruimte voor nieuwe avonturen en uitdagingen.
- Vermogen (gedeeltelijk) verzilveren: door jarenlang te bouwen aan je bedrijf heb je veel waarde opgebouwd. In de meeste gevallen staat dit vermogen niet op de bank, maar zit het in je bedrijf. Het kan wenselijk zijn dit vermogen uit te laten betalen, volledig of gedeeltelijk.
Het verkoopproces
Het verkopen van je bedrijf is een proces dat veel tijd en aandacht in beslag neemt. Hoewel de processtappen die je dient te doorlopen altijd gelijk zijn, is de invulling daarvan elke keer anders. Ieder bedrijf is namelijk uniek, net als de koper en verkoper. Op het moment dat je gaat overwegen dat een bedrijfsverkoop mogelijk interessant is, raden we aan dat je het bespreekt met enkele vertrouwelingen. Schakel ook een ervaren overnameadviseur in die je stap voor stap begeleidt in het verkoopproces. Deze adviseur handelt altijd vanuit jouw belangen en wil voor jou de best mogelijke resultaten behalen. Handig, want het verschil wordt juist gemaakt in de kleinste details.
Deze stappen doorloop je bij een bedrijfsverkoop:
- Waardebepaling van je bedrijf: berekenen hoeveel je bedrijf waard is, dit vormt het vertrekpunt voor de bedrijfsverkoop.
- Vaststellen verkoopstrategie: de adviseur helpt je met zijn ervaring om de beste strategie te ontplooien, inspelend op jouw wensen en eisen gecombineerd met de marktomstandigheden.
- Informatiememorandum: alle relevante informatie wordt geordend en in een verkoopmemorandum vastgelegd. Deze informatie wordt gedeeld met potentiële kopers.
- Zoeken naar kandidaat-kopers: vanuit het netwerk en de markt wordt gezocht naar interessante potentiële kopers, er worden gesprekken gestart met degene die interesse tonen.
- Intentieovereenkomst: zodra een koper zich meldt en er wederzijdse interesse is, worden de afspraken op hoofdlijnen vastgelegd in een intentieovereenkomst.
- Financiering: de koper krijgt de gelegenheid om de financiering voor de bedrijfsovername rond te maken.
- Boekenonderzoek: in deze fase onderzoekt de koper of het beeld dat geschetst is over de onderneming klopt. De verkoper dient vragen te beantwoorden en aanvullende informatie aan te leveren, indien gewenst.
- Koopovereenkomst: als er daadwerkelijk een akkoord is bevonden, worden alle contracten opgesteld waarin de afspraken tot in detail opgenomen worden.
- Closing: bij de notaris wordt vervolgens de definitieve handtekening gezet door zowel koper als verkoper. Op dat moment is de verkoop officieel rond.
Je bedrijf klaarmaken voor een verkoop
Parralel daaraan adviseren we ook je bedrijf klaar te stomen voor een mogelijke verkoop. Door eventuele problemen of zwakke punten aan te pakken, financiën en administratie te ordenen en bijvoorbeeld je bedrijf minder afhankelijk te maken van jou als ondernemer. Door te bouwen aan een zelfsturende organisatie.
Zo kun je:
- De balans en winstverliesrekening optimaliseren.
- De juridische en fiscale structuur verbeteren.
- Handelingen verrichten waardoor je onderneming meer waard wordt.
- Zorgen dat je bedrijf en dagelijkse business door blijft draaien.
Zorg voor een goede voorbereiding
Je gaat je onderneming verkoopklaar maken. Dat houdt in dat je jouw bedrijf zo goed mogelijk in de etalage wil zetten. En dat het voor de koper daadwerkelijk interessant is de onderneming over te nemen. Wanneer het blijkt dat je bedrijf er minder rooskleurig bijstaat dan vooraf geschetst, heeft dit een nadelig effect op de verkoopprijs van je bedrijf.
Het loont daarom altijd om ervaren overnameadviseurs in te zetten.