Je eigen bedrijf beginnen. Vaak is de eerste stap om jezelf te gaan inschrijven bij de Kvk of je bent jezelf aan het afvragen of dit nodig is? Je hebt misschien al wel eens nagedacht over je bedrijfsnaam en misschien al wel je eerste betaalde opdracht gehad. Moet je jezelf dan ook altijd bij de Kvk inschrijven? Hoe moet ik dat doen? Wat moet ik meenemen? En waar en wanneer kan dit?
Stap 1 Moet ik mijzelf inschrijven bij de KVK?
Op deze vraag is niet eenzijdig antwoord te geven maar het is goed om de volgende 3 criteria aan te houden. Als je jezelf kan vinden in alle criteria dan is de volgende stap de inschrijving.
Stap 2 De inschrijving
Allereerst zal je een afspraak moeten maken op één van de kantoren van de Kvk. Dit kan bij een van de volgenden vestigingen;
Bij de inschrijving op één van deze kantoren heb je de volgende zaken nodig:
- Legitimatiebewijs
- Indien uw ondernemingsadres afwijkt van uw prive adres neem dan een ondertekend huurcontract mee.
- Als franchiseondernemer moet je ook een ondertekend franchise contract meenemen.
- Bedrijfsnaam, bij de inschrijving moet je ook een bedrijfsnaam opgeven. Check uiteraard alvorens of deze al in gebruik is.
- Keuze rechtsvorm. Ga je je bedrijf inschrijven als BV, VOF of stichting.
Stap 3 Het openen van een zakelijke rekening
Het is mogelijk om alles ook via je persoonlijke bankrekening te blijven regelen maar voor je eigen overzicht is het makkelijk om een aparte rekening te openen. Ook voor je boekhouder is dit gemakkelijk.
Stap 4 Klanten vinden
Deze laatste stap is eigenlijk een continu proces. Het vinden van nieuwe klanten. Dit kun je allereerst doen door in je eigen kennissenkring kenbaar te maken dat je een bedrijf bent gestart. Daarnaast zal je ook moeten nadenken over je marketing. Dit hoeft geen uitgebreid plan te zijn maar uiteindelijk mag een website niet ontbreken. Dit moet geen doel op zich zijn maar bedenk goed dat dit je visitekaartje is.