Het is zover. Je hebt er lang over nagedacht en geld gespaard. Het was hard werken en dit is pas het begin. Een eigen onderneming is niet niks. Omdat er veel bij komt kijken is dit artikel geschreven. Vooral om even te herhalen waar je echt aan moet denken en wat handig is om erbij te doen. De tips en tricks van het ondernemers vak. De eerste stappen zijn gezet en je weet waar jij een onderneming in wilt starten. Alles is geregeld bij de Kamer van Koophandel en je gaat nu echt beginnen. Je wilt een vliegende start maken maar hoe doe je dat? In dit artikel vind je drie tips die je helpen een vliegende start te maken.
Marketing
Je zou het door je enthousiasme bijna vergeten: de marketing. Als je wilt dat je bedrijf goed gaat lopen moet men weten wat je doet. Mensen moeten simpelweg vaak je bedrijf voorbij zien komen én meteen bovenaan staan bij het zoeken. Online marketing wordt dat genoemd. Dat zijn activiteiten waarbij je een boodschap via online kanalen deelt over je merk, product of diensten. Deze boodschap wordt op een effectieve, meetbare wijze gedeeld met potentiële klanten. Een Online marketing bureau maakt gebruik van e-mail, sociale media en advertenties in de zoekresultaten en daarnaast het verbeteren van de natuurlijke vindbaarheid in Google, Bing, Yahoo en andere populaire zoekmachines.
Verken de markt
Weet je wel waar de markt behoefte aan heeft? Probeer onderzoek te doen naar wat men wilt. Misschien vind je wel een gat in de markt? Jouw bedrijf moet uniek worden en de resultaten uit dit onderzoek kan je daar mooi bij gebruiken. Je kan de markt verkennen door eerst een doelgroep te kiezen en vervolgens informatie op te zoeken over alles wat daar maar invloed op heeft. Interviews en enquêtes kunnen ook vaak een mooie toevoeging zijn. Alles verwerk je vervolgens in een plan van aanpak.
Plan van aanpak
Een plan van aanpak schrijven heb je niet zo gedaan en het is belangrijk voor de opstart van je bedrijf. De belangrijkste onderdelen die in je plan moeten staan zijn: Wat ga ik precies doen? Waar ga ik me vestigen? Welke rechtsvorm kies ik? Is er een markt voor mijn product, waaruit blijkt dat en hoe kom ik aan klanten? Hoe zit het met de concurrentie? Hoeveel geld heb ik in totaal nodig om dit bedrijf te kunnen oprichten? Dat zijn aardig wat vragen die beantwoord moeten worden. Als dat gedaan is heb je voor jezelf én voor je klanten een mooi overzicht van wat ze van jouw bedrijf kunnen verwachten.