Als hedendaags ondernemer is het de kunst om een goede balans te vinden tussen winst voor jouw bedrijf en goede kwaliteit tegen een eerlijke prijs voor jouw klanten. Dit is de kernvoorwaarde om een goede band met je klanten op te bouwen. Maar hoe kun je tactisch, op langere termijn, klantgericht ondernemen en een goed band met je klanten opbouwen? Gebruik onderstaande 4 klantenbinding tips en leer nog succesvoller klantgericht ondernemen. Want als de klant koning is, is de ondernemer dat ook!
1. Verplaats je bij elke handeling in de klant
Een goede band opbouwen met je klanten kan niet zonder je goed in de klant in te leven. Bij elk nieuwe product, elke dienst die je levert en bij klantencontacten is het daarom belangrijk om je in de situatie van de klant in te leven. De kern is dat je jouw klanten behandelt als mens, de tijd voor ze neemt en ze serieus neemt. Zeker als er klachten zijn of een product voldoet niet aan de wens, is het zaak dit goed op te lossen. Een goede band met je klanten opbouwen is investeren op de lange termijn en minstens zo belangrijk als aandacht besteden aan kwalitatief goede producten en diensten.
2. Maak van klantenbinding een van de speerpunten in het beleid
Een tweede belangrijke tip onder klantenbinding tips is om dit beleid tot een van de speerpunten binnen de organisatie te maken. de klant centraal stellen moet onderdeel worden van het DNA van jouw onderneming. Organiseer hierover geregeld seminars, cursussen of studiedagen. Ook is het belangrijk dat de boodschap ‘de klant centraal’ voor het personeel overal zichtbaar is.
3. Geef de klant voldoende inspraak
Door de klant voldoende ruimte te geven om zijn/haar mening te geven, laat je merken dat je klantgericht ondernemen hoog in het vaandel hebt staan. Zorg dat klanten jouw producten en diensten kunnen evalueren via (online) reviews of klanttevredenheidsonderzoeken. Zorg voor een goed bereikbare helpdesk die zowel telefonisch als via internet goed bereikbaar is en klachten en suggesties serieus neemt.
4. Werk met aantrekkelijke relatiegeschenken
Een topper onder de klantenbinding tips is door relatiegeschenken in te zetten. Een goede band met je klanten opbouwen, zeker met vaste klanten, kun je bevorderen door je klanten geregeld goed te verwennen. Geef vaste klanten vlak voor de zomervakantie en rond kerst een mooi en praktisch nuttig relatiegeschenk. Denk bijvoorbeeld aan bedrukte bidons, usb-sticks met jouw bedrijfslogo (uiteraard met veel opslagcapaciteit), een strak kerstpakket in december of een stormparaplu. Allemaal presentjes die laten zien dat je jouw klanten waardeert en iets voor hen over hebt. Of organiseer ieder jaar een gezellige zomerbarbecue voor jouw klanten om de contacten – letterlijk en figuurlijk – warm te houden.