Bij het starten van een bedrijf moet je een belangrijke vraag beantwoorden: hoeveel geld heb je nodig? Het starten van een bedrijf kan een spannend proces zijn, en het kost geld. Bij het bepalen van de opstartkosten van een onderneming, is het belangrijk om realistisch te zijn. Zaken als kantoorruimte (werkplek) , juridische kosten, salarisadministratie, zakelijke creditcards en andere organisatiekosten kunnen behoorlijk oplopen. Dit is wat je moet weten over het financieren van een startup.
Begin klein
Waarschijnlijk heb je hoge verwachtingen van jouw bedrijf. Blind optimisme kan er echter voor zorgen dat je te snel te veel geld uitgeeft. Helemaal in het begin is het slim om open te zijn en je voor te bereiden op problemen die zich later kunnen voordoen.
De beste aanpak is om je idee op een kleine, goedkope manier te testen, zodat je een goede indicatie krijgt of klanten je product nodig hebben en hoeveel ze ervoor willen betalen. Als de test succesvol is, kun je beginnen met het plannen van je bedrijf op basis van wat je hebt geleerd.
Maak een schatting van de kosten
Hoewel elk type bedrijf zijn eigen financieringsbehoeften heeft, hebben wij enkele tips om je te helpen erachter te komen hoeveel geld je nodig hebt. Zorg als eerste voor een plan om e uitgaven in de eerste maand te dekken. Identificeer de klanten voordat je begint, zodat je een manier hebt om die kosten te dekken. Onderschat bij het plannen daarvan de kosten niet en onthoud dat ze kunnen stijgen naarmate het bedrijf groeit. Het is gemakkelijk om kosten over het hoofd te zien als je aan het grote geheel denkt, maar je moet nauwkeuriger zijn bij het plannen van je vaste uitgaven.
Begrijp welke soorten kosten je zult hebben
Er zijn verschillende soorten kosten waarmee je rekening moet houden bij het starten van een bedrijf. Je moet onderscheid maken tussen deze kosten om de cashflow van het bedrijf op korte en lange termijn goed te beheren. Hier zijn een paar soorten kosten waar je aan moet denken:
Eenmalige versus doorlopende kosten
Eenmalige kosten zullen vooral relevant zijn in het opstartproces, zoals de kosten voor het oprichten van een bedrijf. Als er een maand is waarin je een eenmalige aankoop van apparatuur moet doen, zal het geld dat het bedrijf uitgaat waarschijnlijk hoger zijn dan het geld dat binnenkomt. Dit betekent dat de cashflow die maand wordt verstoord en dat je deze de volgende maand moet goed maken.
Lopende kosten daarentegen worden regelmatig betaald en omvatten uitgaven zoals nutsvoorzieningen. Deze fluctueren over het algemeen niet zo veel van maand tot maand.
Essentiële versus optionele kosten
Essentiële kosten zijn uitgaven die absoluut noodzakelijk zijn voor de groei en ontwikkeling van het bedrijf. Optionele aankopen mogen alleen worden gedaan als het budget dit toelaat. Als je optionele en niet-dringende kosten hebt, is het misschien het beste om te wachten tot je genoeg geldreserves hebt voor die aankoop.
Vaste versus variabele kosten
Vaste kosten, zoals huur, zijn consistent van maand tot maand, terwijl variabele kosten afhankelijk zijn van de directe verkoop van producten of diensten. Dit is een reden dat het vergelijken van creditcardverwerkingsproviders zo belangrijk is, verwerkingstarieven zijn variabele kosten die je regelmatig wilt herzien om er zeker van te zijn dat je de beste deal krijgt. De vaste kosten zijn in het begin een hoog percentage van de omzet, maar naarmate je opschaalt, worden ze relatief minder.