• Homepage
  • >
  • ondernemen
  • >
  • Waar moet je aan denken bij het aannemen van personeel als eenmanszaak?

Waar moet je aan denken bij het aannemen van personeel als eenmanszaak?

  • Flex
  • Comments Off

Tot op heden heb je altijd in je eentje binnen je bedrijf gewerkt, maar je bent nu tot de conclusie gekomen dat je toch echt hulp nodig hebt. Je hebt besloten een extra personeelslid aan te nemen voor je bedrijf, zodat jullie samen voor jouw onderneming kunnen werken. Dit lijkt misschien gemakkelijk, maar bij het aannemen van een personeelslid als eenmanszaak komt veel kijken. Waar je allemaal aan moet denken als je iemand wil aannemen binnen jouw eenmanszaak, lees je op deze pagina.

De arbeidsovereenkomst

Er moet altijd een overeenkomst komen met je nieuwe personeelslid. In theorie mag je een arbeidsovereenkomst ook mondeling sluiten, maar dit kan achteraf voor problemen zorgen. Wat je beter kunt doen, is een uitgebreide arbeidsovereenkomst opstellen en deze laten tekenen door je nieuwe personeelslid. Je kunt je arbeidsovereenkomst zelf opstellen, maar je kunt dit ook door een juridisch expert laten doen.

De kosten van het aannemen van personeel

Je betaalt niet alleen het maandelijkse bruto loon van je nieuwe personeelslid, maar moet ook met andere kosten rekening houden. Kostenposten waar je verder nog rekening mee moet houden bij het aannemen van personeel bij een eenmanszaak, zijn de volgende:
– Vakantiegeld.
– De dertiende maand.
– Ziektekosten.
– Pensioenfonds.
– Reiskosten.
– Eventuele scholing.

Om te achterhalen welke kosten je maandelijks moet betalen voor jouw nieuwe personeelslid, raden wij je aan om een rekensommetje te maken. Pak het cao van jouw bedrijfstak erbij en reken per kostenpost uit hoeveel je hier maandelijks ongeveer aan kwijt bent.

Het betalen van loonheffingen

Word je een werkgever, dan krijg je ook te maken met loonheffingen van de Belastingdienst. Onder de loonheffingen vallen de loonbelasting (ook wel premie volksverzekeringen genoemd) en de premies werknemersverzekeringen (WW en WAO/WIA). Op de website van de Belastingdienst lees je meer over de loonheffingen die je als werkgever moet betalen na het aannemen van personeel bij een eenmanszaak.

loonadministratie

Het opzetten en starten van loonadministratie

Je krijgt niet alleen extra belastingverplichtingen als je personeel in dienst hebt, maar je moet ook een extra stuk administratie bijhouden. Als werkgever ben je namelijk verplicht om een goede loonadministratie bij te houden, waar je onder andere de loonstaat, de loonstrook en de jaaropgave van iedere werknemer in betrekt. De meeste werkgevers besteden het bijhouden van de loonadministratie overigens liever uit, simpelweg omdat het veel werk is om deze administratie goed bij te houden. Ook als je geen verstand hebt van het bijhouden van loonadministratie, kun je dit beter uitbesteden.

Het aanpassen van de huidige aansprakelijkheidsverzekering

Heb je een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering voor jouw eenmanszaak? Dan moet je deze verzekering niet vergeten aan te passen. Door de verzekering aan te passen ben jij niet alleen verzekerd, maar is je nieuwe werknemer ook verzekerd. Erg belangrijk als hij of zij een fout maakt en je hierdoor in de problemen komt. Heb je de verzekering niet aangepast na het aannemen van personeel, dan heb je niets aan de verzekering als jouw werknemer een fout maakt.

Het afsluiten van nieuwe verzekeringen

Om op de juiste manier nieuw personeel aan te nemen voor je eenmanszaak, heb je altijd bepaalde verzekeringen nodig. Denk hierbij aan de ziekteverzuimverzekering, de WAO-gat verzekering, de
pensioenverzekering en de collectieve ongevallenverzekering. Niet alle verzekeringen zijn verplicht, maar het is zeker goed om je ook in de niet-verplichte verzekeringen te verdiepen als je personeel aan gaat nemen.

Het regelen van een werkplek voor je personeelslid

Tot slot moet jouw nieuwe werknemer ook ergens kunnen werken. In een winkel is het duidelijk waar jouw werknemer gaat werken, maar dit is al lastiger te bepalen als je zelf vanuit huis werkt. Bedenk voor jezelf of het handig is om een kantoorruimte te huren of vanuit huis te blijven werken. Je kunt je werknemer ook vanuit huis laten werken, maar dan heb je wel minder controle op je personeel. Met een kantoorpand heb je meer controle, maar ben je maandelijks wel hoge kosten aan kantoorhuur kwijt. Weeg voor jezelf af wat je belangrijker vindt en kies in welke werkomgeving jouw nieuwe personeelslid aan de slag mag.

Previous «
Next »